Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Avgaser i ventilhuset BM 650
Moderator: Moderatorer
Avgaser i ventilhuset BM 650
Nu till etapp 2 av min renovering.
Jag bytte termostaten eftersom jag inte fick upp värmen i motorn och döm om min förvåning när jag äntligen fick upp temperaturen att det började komma avgaser ur oljepåfyllningslocket.
Det var ett antal år sen jag gick utbildning till marinmotormekaniker men jag är ganska säker på att detta inte är bra.
Kan det vara något annat än en kolvring?
//Anders
Jag bytte termostaten eftersom jag inte fick upp värmen i motorn och döm om min förvåning när jag äntligen fick upp temperaturen att det började komma avgaser ur oljepåfyllningslocket.
Det var ett antal år sen jag gick utbildning till marinmotormekaniker men jag är ganska säker på att detta inte är bra.
Kan det vara något annat än en kolvring?
//Anders
____________________________________________
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
Ventilstyrningen och ventiltätningar kan det vara med. Men är motorn bra i övrigt så skulle jag strunta i det.
hej, jag
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
Ja det var det jag funderade på om jag vågar skjuta på att riva ner hela motorn.
Jag bytte ventiltätningarna för några veckor sen så jag är ganska säker på att de inte läcker så då återstår kanske bara kolvringarna eller?
//A
Jag bytte ventiltätningarna för några veckor sen så jag är ganska säker på att de inte läcker så då återstår kanske bara kolvringarna eller?
//A
____________________________________________
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
Ja eller ventilstyrning. Men som sagt är motorn stark och bra i övrigt så är det ingen fara
hej, jag
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
OK!
Det låter ju betryggande.
Jag undrar bara om det finns något bra sätt att konstatera om det är ventilstyrningen eller kolvringarna?
//A
Det låter ju betryggande.
Jag undrar bara om det finns något bra sätt att konstatera om det är ventilstyrningen eller kolvringarna?
//A
____________________________________________
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
Gör man kompressonsprov och det blir bättre när man pytsar in olja så är det kolvringarna annars ventilerna.
Jag gjorde en mer "vilda västern" lösning var att lyfta av ventil kåpan och köra motor lite kort. Jag kunde då konstarera att jag hade vevhuskompresson, det puffade nästan lika hårt nerifrån blocket som genom avgasröret. Och inget från ventilerna.
Nu har jag haft isär motorn och kan konstatera att det var kolvringarna som hade gått.
Och det går säkert att fortsätta köra med såna här fel. Men hade jag kört vidare så är jag övertygad om att både kolv och foder hade behövt bytas, nu klarar jag mig förhoppningsvis med nya ringar.
Jag gjorde en mer "vilda västern" lösning var att lyfta av ventil kåpan och köra motor lite kort. Jag kunde då konstarera att jag hade vevhuskompresson, det puffade nästan lika hårt nerifrån blocket som genom avgasröret. Och inget från ventilerna.
Nu har jag haft isär motorn och kan konstatera att det var kolvringarna som hade gått.
Och det går säkert att fortsätta köra med såna här fel. Men hade jag kört vidare så är jag övertygad om att både kolv och foder hade behövt bytas, nu klarar jag mig förhoppningsvis med nya ringar.
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
Ok det var intressant.
Jag kanske ska testa din vildavästern metod först och komp. prova sen bara för att lära mig hur man gör rent praktiskt.
Jag har funderat på att riva ner och fixa allt ganska snart i alla fall...
Det som gör mig lite fundersam är att det uppstår först när blocket börjar bli varmt. Jag e med på att metall expanderar när det blir varmt men kolvringar ska väl fjädra lite?
Det borde väl göra så att det tätar till även vid lite varmare temperaturer?
Kan en kolvring vara trasig på något annat sätt än det uppenbara (brott, flisor, m.m.)?
//A
Jag kanske ska testa din vildavästern metod först och komp. prova sen bara för att lära mig hur man gör rent praktiskt.
Jag har funderat på att riva ner och fixa allt ganska snart i alla fall...
Det som gör mig lite fundersam är att det uppstår först när blocket börjar bli varmt. Jag e med på att metall expanderar när det blir varmt men kolvringar ska väl fjädra lite?
Det borde väl göra så att det tätar till även vid lite varmare temperaturer?
Kan en kolvring vara trasig på något annat sätt än det uppenbara (brott, flisor, m.m.)?
//A
____________________________________________
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Maskin: Volvo BM 650 -79 med Tranåslastare T1700
Re: Avgaser i ventilhuset BM 650
"Kan en kolvring vara trasig på något annat sätt än det uppenbara (brott, flisor, m.m.)?"
Det kan samlas sot och andra förbränningsrester i spåret på kolven, så att kolvringen inte "gör sitt jobb" som det är avsett. Den förlorar alltså sin normala rörlighet och det blir läckage förbi den.
Det kan samlas sot och andra förbränningsrester i spåret på kolven, så att kolvringen inte "gör sitt jobb" som det är avsett. Den förlorar alltså sin normala rörlighet och det blir läckage förbi den.