Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
BM 320 styrsnäcka
Moderator: Moderatorer
BM 320 styrsnäcka
Hur fixar man glapp i styrsnäckan till en BM 320 -61:a ???
I min 400:a var jag tvungen att byta ett lager, vilket innebar en del svarvningsjobb mm, men som sagt, jag vet inte om det är samma snäcka, och felet kan ju vara olika också.daisel skrev:plockarisär å spänner åt, lägger distanser/brickor. eventuelt kan man lösa det med brickor på utsidan
Men den blev som ny, helt kanon!
Ralle skrev:I min 400:a var jag tvungen att byta ett lager, vilket innebar en del svarvningsjobb mm, men som sagt, jag vet inte om det är samma snäcka, och felet kan ju vara olika också.daisel skrev:plockarisär å spänner åt, lägger distanser/brickor. eventuelt kan man lösa det med brickor på utsidan
Men den blev som ny, helt kanon!
Så kan man göra om man är ordntlig;P, men jag la bara en bricka mellan snäckan å muttern så blev det perfekt, fast det va på min victor, men när jag totalrenoverar den så ska jag me göra det ordäntligt
Servo borde vär funka samma som till 400:an, i alla fall med lite modifiering.krippe skrev:Lider av samma problem i min 320 -64, ett halvt varv innan det svänger.
Om jag inte sett helt galet på bilder av snäckor från både Boxer och 400:or så anser jag att de är om inte lika så väldigt snarlika.
Ingen som monterat något servoliknande på sin 320?
Däremot ska man nog passa sig för att montera servo innan man åtgärdat den glappa snäckan, om man inte monterar orbitrol förstås.
Jag tittade på en sprängskiss på BM 320, och det verkar inte vara samma snäcka som i BM 400.
Jag har inte heller sett nån skiss på 400:ans snäcka, men jag har ju plockat isär den, och den såg inte ens nästan ut som den skissen på 320:in jag har sett.krippe skrev:Jag har inte sett någon sprängskiss på 400:ans snäcka, men tyckte att Boxerns och 400:ans såg likvärdiga ut utanpå som till 320:n.
Snäckan ska fixas på något vis, antingen reparation eller en bättre begagnad.
Hur sitter servot monterat på 400:an?
Fast jag har hört nån som sagt att det finns två olika till 400:an.
Servot på 400:an är en hydraulkolv som sitter mellan framaxel och ram i stället för staget mellan snäcka och framaxel, med en inbyggd ventil, som sen staget från snäckan sitter på.
Pumpen sitter sen på vänster sida av motorn och drivs av de två lediga remskivorna på vevaxeln.
Tack för svaren.
Att det sitter nån ventil i kolven förklarar skissen jag såg på servosystemet. Fick inte ihop det hur det fungerade utan påverkan från ratten.
Frågan är vad som blir billigast,
att reparera snäckan och införskaffa ett servosystem, eller
att köpa ett begagnat orbitrolsystem och anpassa?
Framtiden får utvisa vad det blir.
Vet iaf att köra med nuvarande system är uteslutet...
/krippe
Att det sitter nån ventil i kolven förklarar skissen jag såg på servosystemet. Fick inte ihop det hur det fungerade utan påverkan från ratten.
Frågan är vad som blir billigast,
att reparera snäckan och införskaffa ett servosystem, eller
att köpa ett begagnat orbitrolsystem och anpassa?
Framtiden får utvisa vad det blir.
Vet iaf att köra med nuvarande system är uteslutet...
/krippe
Då var snäckan isärplockad, ingen vacker syn.
Tidigare ägare har misshandlat den stackaren kraftigt, huset var svetsat,
axeln till styrarmen svetsad (gått av?), tapparna på styrarmsaxeln var svetsade och rundade med vinkelslip! Skruven på rattaxeln saknade flera bitar och var väldigt tunn över vissa ryggar...
En bättre begagnad ska inhandlas.
Angående servo tror ni att det skulle kunna gå att anpassa
ett från en 430?
Tidigare ägare har misshandlat den stackaren kraftigt, huset var svetsat,
axeln till styrarmen svetsad (gått av?), tapparna på styrarmsaxeln var svetsade och rundade med vinkelslip! Skruven på rattaxeln saknade flera bitar och var väldigt tunn över vissa ryggar...
En bättre begagnad ska inhandlas.
Angående servo tror ni att det skulle kunna gå att anpassa
ett från en 430?
Mvh Christian
Buster 320 -64
Buster 320 -64
Visst borde det gå att anpassa, satsa dock på en till en 400:a... Fast jag tror det är samma grejer.krippe skrev:Då var snäckan isärplockad, ingen vacker syn.
Tidigare ägare har misshandlat den stackaren kraftigt, huset var svetsat,
axeln till styrarmen svetsad (gått av?), tapparna på styrarmsaxeln var svetsade och rundade med vinkelslip! Skruven på rattaxeln saknade flera bitar och var väldigt tunn över vissa ryggar...
En bättre begagnad ska inhandlas.
Angående servo tror ni att det skulle kunna gå att anpassa
ett från en 430?
Det som kan krånga är kanske utrymmet för pumpen, men jag tror inte det är mindre än på en 400:a, samt att 320 är väl kortare än 400/430, så stag och sånt passar väl inte, men det går väl att kapa/svetsa!
För övrigt kan jag säga att snäckan är inte samma som på min 400:a, den har inga tappar utan två skruvar.
Verkar som att 400:ans snäcka är kraftigare om det sitter 2 skruvar istället för skruv/tapp.
400:an är ca20cm längre och 430:n ca35cm längre. Men stagen är som sagt lätta att kapa och svetsa ihop igen.
Huvudsaken att kolven inte är för lång, pumpen bör få plats utan problem.
400:an är ca20cm längre och 430:n ca35cm längre. Men stagen är som sagt lätta att kapa och svetsa ihop igen.
Huvudsaken att kolven inte är för lång, pumpen bör få plats utan problem.
Mvh Christian
Buster 320 -64
Buster 320 -64