Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Kylarproblem BM 650 -79
Moderator: Moderatorer
Kylarproblem BM 650 -79
Hej!
Jag övertog rätt nyligen en BM 650 -79 som ska renoveras ganska mycket.
Det första "problemet" jag har stött på är ett litet enerverande hål i kylaren. Jag har provat med kylarcement men det fungerade inte. Är det någon som har ett bättre förslag? Jag bedömer att det droppar 80-100 droppar/minut.
Kan inte heller hitta något företag som säljer nya kylare. Kan någon tipsa mig där?
//Anders
Jag övertog rätt nyligen en BM 650 -79 som ska renoveras ganska mycket.
Det första "problemet" jag har stött på är ett litet enerverande hål i kylaren. Jag har provat med kylarcement men det fungerade inte. Är det någon som har ett bättre förslag? Jag bedömer att det droppar 80-100 droppar/minut.
Kan inte heller hitta något företag som säljer nya kylare. Kan någon tipsa mig där?
//Anders
Tjenare
Det finns kylarverkstäder som kan renovera din kylare. De byter ut kylflänsarna (nytt paket) men det är nog inte gratis. Jag tippar på ca 2000 kr. Sök på nätet så hittar du någon verkstad.
L
Det finns kylarverkstäder som kan renovera din kylare. De byter ut kylflänsarna (nytt paket) men det är nog inte gratis. Jag tippar på ca 2000 kr. Sök på nätet så hittar du någon verkstad.
L
Re: Kylarproblem BM 650 -79
Vattenglas kan funka om hålet inte är allt för stort.
Bm MINI 1630
2654 -84
2654 -84
Ludde1> Ok så det är renovering av befintlig kylare som är melodin. Det finns ingen nytillverkning?
machtin> Vattenglas? Jag tror inte att det är samma sak som jag tänker på för det hade varit lite krångligt att få genom kylarlocket
//A
machtin> Vattenglas? Jag tror inte att det är samma sak som jag tänker på för det hade varit lite krångligt att få genom kylarlocket
//A
Nja,,, vattenglas är ju ett "kemiskt ämne" i pulverform eller vätska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenglas
Men om du ändå tänker renovera traktorn ordentligt, så har du ju ett bra startläge här med kylaren. Börja med den så vet du att den kommer att hålla för många år framåt.
Men om du ändå tänker renovera traktorn ordentligt, så har du ju ett bra startläge här med kylaren. Börja med den så vet du att den kommer att hålla för många år framåt.
Som jag har förstått så lämnar man in kylaren och så byter de kylelementet, därefter provtrycker de kylaren. I princip så får du en ny kylare. Ska du behålla traktorn så är det värt det. När du använde kylarcement rengjorde du systemet innan? Det ska finnas något rengöringsmedel som man ska köra runt tills motorn blir varm och där efter tömma systemet.
L
L
Detta kanske inte visar just din kylare, men alla motorkylare är tämligen lika till grundprincipen, så det som visas här gäller i princip dig och din traktor: http://www.youtube.com/watch?v=ayQWXlRDW_c
Om en lödning har spruckit upp, går det att löda igen den. Det vanliga är att cellerna (dom platta rören du ser på bilderna) spricker. Dom går då att byta separat. Följ filmen så kan du säkert tänka dig.
Även om du vet var sprickan är, så försök inte mjuklöda den själv. Det är högst troligt inte vanligt lödtenn.
Om en lödning har spruckit upp, går det att löda igen den. Det vanliga är att cellerna (dom platta rören du ser på bilderna) spricker. Dom går då att byta separat. Följ filmen så kan du säkert tänka dig.
Även om du vet var sprickan är, så försök inte mjuklöda den själv. Det är högst troligt inte vanligt lödtenn.
Tack så mycket för svaren nu börjar det klarna vad jag har framför mig på denna fronten.
//Anders
//Anders