Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Frontlyft lyfter snett

Moderator: Moderatorer

sören

Frontlyft lyfter snett

Inlägg av sören »

Jag har en Modig frontlastare till min BM400, när jag lyfter så går den vänstra kolven ut c:a 5 cm innan den högra börjar röra sig, detta gör att skopan blir "sned", oljan kommer till den vänstra kolven först sedan genom ramen till den högra.
Är det någon som har något förslag på vad som är fel, är lyftarmarna sneda eller är det något med kolvarna?

[color=red]Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator[/color]
William

Frontlyft lyfter snett.

Inlägg av William »

Jag förmodar att det är enkelverkande hydraulcylindrar. Fungerar den
som den ska för övrigt så är troligen orsaken att lastaren är sned på
något vis.
sören

Frontlyft lyfter snett

Inlägg av sören »

Det är enkelverkande kolvar, jag ska "renovera" lyftaren när det blir lite varmare, ska packa om kolvarna dom läcker lite grann, ska även ta av skopan och försöka mäta upp lyftaren för att se om den är sned.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Och är inte lastaren sned så är det så att det inte kommer nån olja alls till ena cylindern. För om det kommer olja till den ena först och det blir motstånd där så strömmar all olja till den andra tills det är samma motstånd på båda.
Men som sagt, om lastaren är sned så kan ju kraften bli lite ojämn.
William

Inlägg av William »

Jag var inne på samma funderingar som Ralle ett tag,men då borde
lastaren bara vara sned så länge man lyfter. När man slutar lyfta så skulle
den plana ut och bli jämn. Likaså så borde förhållandet bli det omvända
när man sänker,dvs.den skulle bli sned åt andra hållet.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Benny skrev:Jag var inne på samma funderingar som Ralle ett tag,men då borde
lastaren bara vara sned så länge man lyfter. När man slutar lyfta så skulle
den plana ut och bli jämn. Likaså så borde förhållandet bli det omvända
när man sänker,dvs.den skulle bli sned åt andra hållet.
Ligger nåt i det...
Men det är ju lätt att kolla, bara att ta loss kolvstängerna från lastaren och köra och se om båda rör sig!
Observera då att det kan hända att en kommer först och den andra när den första är helt ute, vilket inte behöver betyda nåt fel, bara att den ena går lite tyngre än den andra, vilket inte är helt onormalt på gamla grejer.
Däremot borde du orka att hålla emot den som rör sig så den andra kommer i stället. orkar man inte det så lär det vara nåt fel på den andra cylindern!

Hoppas det inte blev för rörigt :?
sören

Inlägg av sören »

Jag tror att lastaren är sned, när jag sänker ner skopan går högra sidan ner först och sedan trycks den vänstra ner vilket borde ge att vänstra går lättare upp när jag lyfter p.g.a. spänningar i lastaren, Men jag ska testa när jag kopplat loss kolvarna som du beskrev. Bra att få lite olika ideer att testa. Det är inga problem att lyfta skopan fullastad med tung snö, så den verkar inte "svag".
Låst