Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Moderator: Moderatorer
Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Hej alla!
Någon som har en aning hur det funkar med sträckning av rem mellan vattenpump och vevaxelremskivan,,har provat att lossa dom 2 skruvarna på remskivan och försökt vrida den utan resultat
Någon som har en aning hur det funkar med sträckning av rem mellan vattenpump och vevaxelremskivan,,har provat att lossa dom 2 skruvarna på remskivan och försökt vrida den utan resultat
Senast redigerad av Dicke den 27 mars 2010, 17:50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Det är väl generatorn du skall spänna med? Du lossar generatorn lite lätt och drar ut den (vikelrät mot dess axel) och drar fast den igen.
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Hej!
Nej generatorn sitter med en egen rem,,,Den här remmen sitter ytterst och driver vattenpumpen innanför sitter generatorremmen och innanför där sitter remmarna till hydraulpumpen
Nej generatorn sitter med en egen rem,,,Den här remmen sitter ytterst och driver vattenpumpen innanför sitter generatorremmen och innanför där sitter remmarna till hydraulpumpen
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Ok!
Det låter som gamla VW-bubblan. Där satt generatorn fast monterad eftersom kylfläkten satt på andra sidan av generatoraxeln. När man skulle spänna generator- och fläktremmen, tog man bort, respektive la till schims i remskivan. V-spåret för remmen blev då grundare eller djupare, medan vinkeln i V-spåret alltid var detsamma.
Har du kollat så att det inte är någon sådan konstruktion? Alltså att du får ta bort ett eller två schims. Då ökar diametern på den yta som remmen ligger an mot hjulet och remmen sträcks.
Det låter som gamla VW-bubblan. Där satt generatorn fast monterad eftersom kylfläkten satt på andra sidan av generatoraxeln. När man skulle spänna generator- och fläktremmen, tog man bort, respektive la till schims i remskivan. V-spåret för remmen blev då grundare eller djupare, medan vinkeln i V-spåret alltid var detsamma.
Har du kollat så att det inte är någon sådan konstruktion? Alltså att du får ta bort ett eller två schims. Då ökar diametern på den yta som remmen ligger an mot hjulet och remmen sträcks.
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Ja det verkar vara ungefär som på bubblans system,,,men ej schims verkar som om den är gängad
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
De två skruvarna ( koniska i nederändan ) löper i varsitt spår som är nerfräst i vevaxeln. Dessa spår löper som en väldigt grov gänga runt vevaxeln. Med skruvarna lossade något eller några varv så är det meningen att när den främre remskivehalvan vrids runt så skall den flytta sig längs axeln ( frammåt för att slacka - bakåt för att sträcka remmen ).
Lång tid mellan justeringarna gör att den vill rosta fast. Lossa med försiktighet och ta bort skruvarna. Blås rostlösningsolja i skruvhålen. Ett visst våld går sedan åt för att remskivehalvan skall lossna från axeln. Ta gärna en mässingdorn till hjälp men slå inte direkt mot remskivehylsans gängor när du försöker att knacka den runt. Om den fortfarande vägrar att vrida sig så kan man slipa till en konisk tapp att slå ner mellan remskivehalvorna ( akta remmens anliggningsytor ).
Varning: Slå ej på lossade men kvarsittande skruvar - godset där skruvarna fäster är ganska skört.
Efter lossad remskivehalva - gör rent - polera gärna. Var sedan noga med att skruvarna söker sig ner i spåren vid återmontering och spänning av remmen.
Lång tid mellan justeringarna gör att den vill rosta fast. Lossa med försiktighet och ta bort skruvarna. Blås rostlösningsolja i skruvhålen. Ett visst våld går sedan åt för att remskivehalvan skall lossna från axeln. Ta gärna en mässingdorn till hjälp men slå inte direkt mot remskivehylsans gängor när du försöker att knacka den runt. Om den fortfarande vägrar att vrida sig så kan man slipa till en konisk tapp att slå ner mellan remskivehalvorna ( akta remmens anliggningsytor ).
Varning: Slå ej på lossade men kvarsittande skruvar - godset där skruvarna fäster är ganska skört.
Efter lossad remskivehalva - gör rent - polera gärna. Var sedan noga med att skruvarna söker sig ner i spåren vid återmontering och spänning av remmen.
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Bo,,,tack detta var precis vad jag behövde veta,,,skall genast ut och prova,,,återkommer med besked
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Förtydl: spår nerfräst `mot´ inte `i´ vevaxeln. Remskivorna för hydraul- och vattenpump utgör en egen enhet påträdd och fastskruvad på vevaxeländan ( syns tydligt i reservdelskatalogen ).
Re: Justering av remskiva/vattenpump Bm Viktor
Idag fick jag äntligen loss skivan,,gjorde en kil av ett 25 mm armeringsjärn värmde skivan med gassvetsen in med kilen och bankade vred remskivan ett halvt varv ocg samma visa ett tiotal ggr,,,vips så var den borta,,,naturligtvis lossade jag dom 2 skruvarna först,,,Tack Bo