Hej!
En allmän motorfråga, hur vet man när det är dags att renovera en dieselmotor, och hur vet man om en motor är renoverad nångång i tiden ?
Är det när den inte startar längre eller avger missljud ?
Hur omfattande renovering ska man göra, räcker det tex att endast byta foder och kolvar, eller ska man även byta alla lager, ventiler, etc ?
Man vill ju inte köra tills det rasar, då blir det mycket dyrt.
Min egen erfarenhet jag haft är av en BM 35 1952, som inte startade utan motorvärmare så fort det blev kallare än +5, men med motorvärmaren ikopplad några timmar så startade den efter en stund, samtidigt fylldes garaget med svart rök (höll getingarna borta från garaget iallafall), var det ännu kallare (-20) fick man ha i motorvärmaren 8-12 timmar, sen spreja startgas i luftfiltret och sedan gjordes startförsök, den knackade ganska mycket och för att hålla igång motorn fick man ha på nästan fullgas de första minuterna.
Den rök mycket ur vevhusventilationen, så jag antar att det var dags för renovering på den traktorn.
/VolvoBMNisse
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Motorrenovering ?
Moderator: Moderatorer
Re: Motorrenovering ?
Ett kompressionsprov säger en hel del om slitaget. Du skall byta så mycket slitdelar som möjligt. Inom bilvärlden finns det renoveringssatser där allt som skall bytas, ingår. Kolla om det är så för traktorn också. Det underlättar ju om man har alla delar komplett. Vissa saker skall ju också bearbetas vid behov, ventiler etc. Glöm inte oljepumpen. Även spridarna behöver service ibland. Dom kan en diselverkstad kolla. Kom ihåg bara att hålla reda på alla delar. Ventiler, stötstänger, lyftare, lageröverfall, vevstakar, kolvar m.m. skall sitta på samma plats där dom satt från början. Lägg varje del i en märkt plastpåse eller liknande.
Re: Motorrenovering ?
Och det är viktigt att lageröverfallen kommer ått rätt håll, så du inte vrider dom ett halvvarv fel.
Ja byt så mycket delar som möjligt, avgasventilerna får du med största sannolikhet byta, dom brukar vara rätt kassa
Ja byt så mycket delar som möjligt, avgasventilerna får du med största sannolikhet byta, dom brukar vara rätt kassa
hej, jag
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 6 januari 2009, 18:10
Re: Motorrenovering ?
Har en bi fråga. Ang motor renovering. min bm 470 läker olja lite snyggt vid toppen. antagligen en packning som gick i vintras. Så till saken vad kan ett byte av den kosta att få fixat. Kan inte göra det själv.