Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Perkins D25 och Bolinders 1053
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Perkins D25 och Bolinders 1053
Hej!
Undrar om Perkins D25 motorerna är lika pålitliga som de gamla Bolinders 1053 motorerna ?
Något speciellt man ska se upp med vad gäller Perkins ?
Vilka andra traktorer har Perkins D25 motor än BM400/430 ?
Det som jag märkte direkt när jag gick över från BM 35 till BM 430 var att Perkins D25 motorn startar väldigt lätt, även vid -25 utan motorvärmare eller glödning (motorvärmaren var paj just då och jag visste inte hur man glöder), men vridmomentet är inte lika bra i Perkins D25 som i Bolinders 1053 motorn, men tillgången på reservdelar är mycket bättre till Perkins än 1053 motorn, finns att få tag i tex bränslefilter nästan varsomhelst.
Har själv inte haft några problem än så länge, förutom frusna bränslefilter orsakat av lite eftersatt service.
/VolvoBMNisse
Undrar om Perkins D25 motorerna är lika pålitliga som de gamla Bolinders 1053 motorerna ?
Något speciellt man ska se upp med vad gäller Perkins ?
Vilka andra traktorer har Perkins D25 motor än BM400/430 ?
Det som jag märkte direkt när jag gick över från BM 35 till BM 430 var att Perkins D25 motorn startar väldigt lätt, även vid -25 utan motorvärmare eller glödning (motorvärmaren var paj just då och jag visste inte hur man glöder), men vridmomentet är inte lika bra i Perkins D25 som i Bolinders 1053 motorn, men tillgången på reservdelar är mycket bättre till Perkins än 1053 motorn, finns att få tag i tex bränslefilter nästan varsomhelst.
Har själv inte haft några problem än så länge, förutom frusna bränslefilter orsakat av lite eftersatt service.
/VolvoBMNisse
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Har du en bolinders i bra skick så startar den lika lätt som perkins. Mf 35/135 och fordson dexta har den motorn med.
Något vanligt fel på dessa perkins är att bränsle pumpen läcker som en sil. Så köp ALDRIG miljödiesel, och använd 1-2% 2-t olja i dieseln så slipper du nog problem.
Något vanligt fel på dessa perkins är att bränsle pumpen läcker som en sil. Så köp ALDRIG miljödiesel, och använd 1-2% 2-t olja i dieseln så slipper du nog problem.
hej, jag
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Är det insprutningspumpen eller matarpumpen som kan börja läcka ?
Har ett litet läckage från glasburken på matarpumpen, verkar inte hjälpa att skruva den hårdare, kanske man spräcker glasburken om man drar för hårt.
Jag kör alltid på riktig diesel, vet ej vad den är körd på tidigare.
Har fått olika bud vad gäller inblandning av olja i dieseln, en del säger motorolja, en del säger 2-takts olja och en del säger att man inte ska blanda i något alls i dieseln.
Det jag hört (och läst) är att 2-taktsolja inte blandar sig med diesel och inte förbränns och sotar igen motorn.
Jag har aldrig tidigare blandat olja i dieseln, men jag har alltid kört med riktig diesel.
Jag har haft 3 st BM 35, bara en av dom (nr 2) var svårstartad utan motorvärmare då det var kallare än +5, var det ännu kallare fick man använda startgas, och för att sedan hålla igång motorn så fick man ha på nästan fullgas, var knappt att motorn gick, den gången var det -23.
Men min första BM 35 startade lätt vid -25 och nr 3 startade bra.
/VolvoBMNisse
Har ett litet läckage från glasburken på matarpumpen, verkar inte hjälpa att skruva den hårdare, kanske man spräcker glasburken om man drar för hårt.
Jag kör alltid på riktig diesel, vet ej vad den är körd på tidigare.
Har fått olika bud vad gäller inblandning av olja i dieseln, en del säger motorolja, en del säger 2-takts olja och en del säger att man inte ska blanda i något alls i dieseln.
Det jag hört (och läst) är att 2-taktsolja inte blandar sig med diesel och inte förbränns och sotar igen motorn.
Jag har aldrig tidigare blandat olja i dieseln, men jag har alltid kört med riktig diesel.
Jag har haft 3 st BM 35, bara en av dom (nr 2) var svårstartad utan motorvärmare då det var kallare än +5, var det ännu kallare fick man använda startgas, och för att sedan hålla igång motorn så fick man ha på nästan fullgas, var knappt att motorn gick, den gången var det -23.
Men min första BM 35 startade lätt vid -25 och nr 3 startade bra.
/VolvoBMNisse
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Jag är ingen förespråkare för oljeinblandning, för om man kollar på motortillverkarnas sidor, så avråder dom från det. Nu kan man naturligtvis tänka att dom har ett intresse i att få sälja reservdelar och nya motorer, men det är nog inte hela sanningen.
Rent logiskt så skulle jag säga att om man skall blanda olja i dieseln, så borde det vara tvåtaktsolja. Den koksar inte och ryker mindre. I dag blandar man inte mer än 2 % olja till tvåtaktsmotorer. Förr i världen var det 5 % olja som gällde. Till en viss liten del kanske motorerna har blivit säkrare och pålitligare, men framförallt så har oljan blivit bättre. Därför behövs bara en låg inblandning.
Om man vill veta hur oljan blandar sig, kan man ju helt enkelt göra ett enkelt experiment. Tag två rena glasburkar med lock (Från köpta konserver går utmärkt). Häll i ett par deciliter diesel i den ena och ett par decilter bensin i den andra. Häll sedan på t.ex. en tesked tvåtaktsolja i vardera burken. Sätt på locket och låt dom stå. Skaka inte, för då blandar det sig naturligtvis, utan kolla för varje dag hur oljan uppträder. Ligger den som klumpar eller som en dimma på botten, så är det ju klart, den blandar sig dåligt. Syns den inte, så har den blandats. Redovisa gärna resultatet här.
Lite överkurs:
E85 är numera aktuellt. Vanlig motorolja blandar sig inte med E85. Om man skall köra en tvåtaktare på E85 så finns det speciella oljor för detta. Dom blandar sig som dom skall.
Hur vet man om det är tvåtaktsbensin eller ren fyrtaktsbensin i en okänd bränsledunk? Tag ett rent vitt papper, ett sådant som sitter i dataprintern går utmärkt. Skvätt ut lite bensin på pappret, några centilter räcker. Eller rulla det och doppa i dunken, om det går. Låt bensinen dunsta bort. Om pappret antar ett utseende som börjar likna ett smörpapper, så är det olja i bensinen.
Har man fått vatten i en bensindunk, så gör så här: Tag ett rent sämskskinn. Lägg det utbrett över en stor tratt, som sitter i en ren dunk. Häll över den vattenförorenade bensinen genom sämskskinnet i lugn takt, ner i den rena dunken. Vattnet "fastnar" i skinnet medan bensinen rinner igenom. Jag har aldrig prövat detta på diesel, men det vore intressant om någon kunde göra detta så blir vi en erfarenhet rikare.
Sedan en rent allmän reflektion. Kör ni motorsåg eller något annat motordrivet redskap, så för eran egen skull, använd Alkylatbensin! Tänk på att ni håller avgasröret från motorn på bara armlängds avstånd framför näsan. Vanlig bensin, tvåtakt eller fyrtakt, innehåller massvis med farliga ämnen. Inte bara kolmonoxid, som förr var det enda kända giftet. I alkylatbensin har man tagit bort omkring 90 % av alla giftiga ämnen. Det talar för sig själv. Kolmonoxiden kommer man dock aldrig ifrån utan katalysator.
Rent logiskt så skulle jag säga att om man skall blanda olja i dieseln, så borde det vara tvåtaktsolja. Den koksar inte och ryker mindre. I dag blandar man inte mer än 2 % olja till tvåtaktsmotorer. Förr i världen var det 5 % olja som gällde. Till en viss liten del kanske motorerna har blivit säkrare och pålitligare, men framförallt så har oljan blivit bättre. Därför behövs bara en låg inblandning.
Om man vill veta hur oljan blandar sig, kan man ju helt enkelt göra ett enkelt experiment. Tag två rena glasburkar med lock (Från köpta konserver går utmärkt). Häll i ett par deciliter diesel i den ena och ett par decilter bensin i den andra. Häll sedan på t.ex. en tesked tvåtaktsolja i vardera burken. Sätt på locket och låt dom stå. Skaka inte, för då blandar det sig naturligtvis, utan kolla för varje dag hur oljan uppträder. Ligger den som klumpar eller som en dimma på botten, så är det ju klart, den blandar sig dåligt. Syns den inte, så har den blandats. Redovisa gärna resultatet här.
Lite överkurs:
E85 är numera aktuellt. Vanlig motorolja blandar sig inte med E85. Om man skall köra en tvåtaktare på E85 så finns det speciella oljor för detta. Dom blandar sig som dom skall.
Hur vet man om det är tvåtaktsbensin eller ren fyrtaktsbensin i en okänd bränsledunk? Tag ett rent vitt papper, ett sådant som sitter i dataprintern går utmärkt. Skvätt ut lite bensin på pappret, några centilter räcker. Eller rulla det och doppa i dunken, om det går. Låt bensinen dunsta bort. Om pappret antar ett utseende som börjar likna ett smörpapper, så är det olja i bensinen.
Har man fått vatten i en bensindunk, så gör så här: Tag ett rent sämskskinn. Lägg det utbrett över en stor tratt, som sitter i en ren dunk. Häll över den vattenförorenade bensinen genom sämskskinnet i lugn takt, ner i den rena dunken. Vattnet "fastnar" i skinnet medan bensinen rinner igenom. Jag har aldrig prövat detta på diesel, men det vore intressant om någon kunde göra detta så blir vi en erfarenhet rikare.
Sedan en rent allmän reflektion. Kör ni motorsåg eller något annat motordrivet redskap, så för eran egen skull, använd Alkylatbensin! Tänk på att ni håller avgasröret från motorn på bara armlängds avstånd framför näsan. Vanlig bensin, tvåtakt eller fyrtakt, innehåller massvis med farliga ämnen. Inte bara kolmonoxid, som förr var det enda kända giftet. I alkylatbensin har man tagit bort omkring 90 % av alla giftiga ämnen. Det talar för sig själv. Kolmonoxiden kommer man dock aldrig ifrån utan katalysator.
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Man ska ju självklart hälla i oljan först i tanken, eller blanda i dunk först. 2-t ska det vara , den vanliga sotar mycket mer.
Kul läsning det är om olja bensinen
Kul läsning det är om olja bensinen
hej, jag
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Hej!
Angående perkins
Vi har en 430 å en 320 å en 350, 430 å 320 har perkins,men det är en väldig skillnad mellan dessa.
Hur kallt det än är så startar 430 bara den går runt ett varv, men 320 får man köra som fan på starten innan den startar, men visst 320 har en förkammar diesel.
Är bara batteriet ok så startar 350 också när det är kallt, under lite protest.
Så när det gäller perkin eller bolinder så skiljer det säkert på bägge när det gäller start förmågan, däremot så skiljer det väldigt mycke när det gäller vridmoment, det är få gamla motorer som slår 1113 i boxer.
mvh
fridensro
Angående perkins
Vi har en 430 å en 320 å en 350, 430 å 320 har perkins,men det är en väldig skillnad mellan dessa.
Hur kallt det än är så startar 430 bara den går runt ett varv, men 320 får man köra som fan på starten innan den startar, men visst 320 har en förkammar diesel.
Är bara batteriet ok så startar 350 också när det är kallt, under lite protest.
Så när det gäller perkin eller bolinder så skiljer det säkert på bägge när det gäller start förmågan, däremot så skiljer det väldigt mycke när det gäller vridmoment, det är få gamla motorer som slår 1113 i boxer.
mvh
fridensro
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Sedan beror det helt på skick, jag vet En victor som startar direkt i 25 minusgrader utan värmare, medans min egna victor vill ha värmare om det är mer än 5 minus.
När dom var nya så startade dom i 30 minus har jag hört historier om, samma gäller säkert din perkins
När dom var nya så startade dom i 30 minus har jag hört historier om, samma gäller säkert din perkins
hej, jag
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Att både 1053 och 1113 har bättre vrid än D25 är väl rätt självklart då det är större motorer, så det går ju inte riktigt att jämföra.
Jag har en Victor och en BM400, och båda startar lätt bara det finns batteri nog, Victorn är dock bättre på att starta kallt.
Men när det gäller kallstarter har ju skicket på motorn fruktansvärt stor betydelse på dieslar, även om det inte märks nåt direkt när de väl går.
Jag har en Victor och en BM400, och båda startar lätt bara det finns batteri nog, Victorn är dock bättre på att starta kallt.
Men när det gäller kallstarter har ju skicket på motorn fruktansvärt stor betydelse på dieslar, även om det inte märks nåt direkt när de väl går.
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
Men det är klart, lika pålitliga blir perkins motorerna nog aldrig. dom går inte lika lång tid utan renovering
hej, jag
Re: Perkins D25 och Bolinders 1053
har en boxer(1113) startar jämt utan problem, max ett varv på startmotorn, har även haft en mf 135-66 och lika lätt startad som boxer. ska man ha en stark och robust traktor som orka dra och en bra låda så är det boxer som gäller, därimot fergusonen är ju en väldigt smidig traktor och bra på väg om det är snabbväxel på den.
därimot bms 1053 är ju hysad då den har ett ganska bra vrid för sin ålder, men därimot sitter den ju i de korta traktorerna och då finns de ju en ganska stor risk att den voltar. vilket jag aldrig vart med om att en ferguson gör(om man nu inte överbelasta den på hydraulen).
därimot bms 1053 är ju hysad då den har ett ganska bra vrid för sin ålder, men därimot sitter den ju i de korta traktorerna och då finns de ju en ganska stor risk att den voltar. vilket jag aldrig vart med om att en ferguson gör(om man nu inte överbelasta den på hydraulen).