Hej!
Ena lyftcylindern i frontlastaren började läcka olja, det är en Ålö Quicke Plus med 55 mm hydraulcylindrar.
Någon som vet var man kan få tag i nya tätningar, pris, och hur man monterar dessa ?
Verkar vara någon slags plastring, vet ej hur man får loss den, har tidigare bytt tätningar i en Ålö rörlastare, där var det vanliga O-ringar som tätade.
/VolvoBMNisse
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tätningar till Ålö Quicke Plus lastare
Moderator: Moderatorer
-
Re: Tätningar till Ålö Quicke Plus lastare
Det är väl en stefa-tätning om det typ är en plastring. Dom brukar vara avskurna snett på mitten, så man kan byta dom.
Kolla med Lantmännen Maskin dom har alla tätningar till Ålö, dom talar om o visar dig hur du ska byta oxå om du frågar. Annars går det med en vanlig Hydraulfirma eller typ Swedol, då det oftast är tätningar av standardmått som används.
Kolla med Lantmännen Maskin dom har alla tätningar till Ålö, dom talar om o visar dig hur du ska byta oxå om du frågar. Annars går det med en vanlig Hydraulfirma eller typ Swedol, då det oftast är tätningar av standardmått som används.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
-
Hej!
Fick tag i tätningssats till frontlastaren (artnr:503-6001, storl:55x65x12), gick ganska enkelt att byta ut tätningen, bara att forma den nya tätningen som en kringla och hålla ihop den med en låsringstång.
Däremot var det mycket svårare att få tillbaka locket, kolvstången gick inte i tätningen, men om jag vände på locket så gick den in lätt, det jag undrar över är om jag verkligen monterade tätningen åt rätt håll ?
Jag monterade den nya åt samma håll som den gamla, dvs skåran i tätningen vänd inåt mot oljan i cylindern, ser lika ut då man kollar på sprängskissen, så enligt det är den rätt monterad.
Jag har ingen aning om gamla tätningen var rätt monterad och har aldrig bytt såna här tätningar tidigare, bara sådana med O-ringar har jag bytt, och det gick lätt.
Jag fick använda diskmedel och lite milt våld för att få kolvstången i tätningen, hoppas bara att den inte tog skada nu, fast om den är felmonterad och börjar läcka, så blir det väl att skaffa en ny tätningssats och göra om.
Edit:
Har plogat idag, och det droppar fortfarande från tätningen, vet ej vad jag ska göra nu, kanske tätningen ändå blev fel väg eftersom jag fick slå ner locket över kolvstången, men gick lätt att trycka ner då jag vände på locket, någon som kan hjälpa mig ?
/VolvoBMNisse
Fick tag i tätningssats till frontlastaren (artnr:503-6001, storl:55x65x12), gick ganska enkelt att byta ut tätningen, bara att forma den nya tätningen som en kringla och hålla ihop den med en låsringstång.
Däremot var det mycket svårare att få tillbaka locket, kolvstången gick inte i tätningen, men om jag vände på locket så gick den in lätt, det jag undrar över är om jag verkligen monterade tätningen åt rätt håll ?
Jag monterade den nya åt samma håll som den gamla, dvs skåran i tätningen vänd inåt mot oljan i cylindern, ser lika ut då man kollar på sprängskissen, så enligt det är den rätt monterad.
Jag har ingen aning om gamla tätningen var rätt monterad och har aldrig bytt såna här tätningar tidigare, bara sådana med O-ringar har jag bytt, och det gick lätt.
Jag fick använda diskmedel och lite milt våld för att få kolvstången i tätningen, hoppas bara att den inte tog skada nu, fast om den är felmonterad och börjar läcka, så blir det väl att skaffa en ny tätningssats och göra om.
Edit:
Har plogat idag, och det droppar fortfarande från tätningen, vet ej vad jag ska göra nu, kanske tätningen ändå blev fel väg eftersom jag fick slå ner locket över kolvstången, men gick lätt att trycka ner då jag vände på locket, någon som kan hjälpa mig ?
/VolvoBMNisse
Hydraultätningar av typen "U-manchett" ska ha skåran mot hydraultrycket så du har vänt den rätt. Trycket mot skåran får tätningen att expandera och täta håtdare mot kolvstång och säte. För att få manchetten över kolvstången kan man använda tunn bladmetall som man lindar runt kolvstången så det blir som en ramp som hjälper manchetten att klättra upp på kolvstången, alternativt kan man fasa av ändan på kolvstången lite med ett fint bryne. Har man grader och hack på kolvstången måste man jämna till alla så att inget vasst finns kvar som kan skära sönder tätningen, använd ett fint bryne till det med men ta det försiktigt så du inte fördjupar hacken. Det finns några medel typ spackel man kan fylla ut djupare repor och hack på kolvstänger men småhack får man leva med.