Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Montera snökedjor
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 juli 2008, 16:15
- Ort: Sundsvall
Montera snökedjor
Hej alla kunniga!
Jag försökte idag att montera snökedjor på min Boxer -vilket till en börjar verkade gå bra. Efter ca 1 1/2 timmes slit och svett satt båda kedjorna på men efter en kortare tur lossnade kedjan på vänstra däcket och snodde sig lite runt hjulaxeln -jag lyckades tursamt nog stanna snabbt och ta bort kedjan.
Jag undrar nu om Ni alla har några tips kring montage av snökedjor? Något särskilt man ska tänka på och hur man ska se till att de sitter säkert?
Jag hade säkrat låsarmarna på kedjans kanter med grov ståltråd och trodde att detta skulle hålla men tydligen räckte det inte...
Tacksam för all hjälp
/Daniel
Jag försökte idag att montera snökedjor på min Boxer -vilket till en börjar verkade gå bra. Efter ca 1 1/2 timmes slit och svett satt båda kedjorna på men efter en kortare tur lossnade kedjan på vänstra däcket och snodde sig lite runt hjulaxeln -jag lyckades tursamt nog stanna snabbt och ta bort kedjan.
Jag undrar nu om Ni alla har några tips kring montage av snökedjor? Något särskilt man ska tänka på och hur man ska se till att de sitter säkert?
Jag hade säkrat låsarmarna på kedjans kanter med grov ståltråd och trodde att detta skulle hålla men tydligen räckte det inte...
Tacksam för all hjälp
/Daniel
/Daniel Sidenbladh
vad var det som hade hänt?
Kröp dom av pga att dom inte satt ordentligt, eller lossnade nån låsning?
Jag brukar alltid låsa låsen med ståltråd, buntband eller liknande för säkerhets skull.
Dessutom gäller det att kedjorna är ordentligt spända, man får köra lite, spänna igen osv. Första redan efter några meters körning.
Sen finns det lite olika varianter på kedjor, vet inte vad du har.
Kröp dom av pga att dom inte satt ordentligt, eller lossnade nån låsning?
Jag brukar alltid låsa låsen med ståltråd, buntband eller liknande för säkerhets skull.
Dessutom gäller det att kedjorna är ordentligt spända, man får köra lite, spänna igen osv. Första redan efter några meters körning.
Sen finns det lite olika varianter på kedjor, vet inte vad du har.
När jag har hjälp av pappa så brukar vi lyfta på dem bakifrån och lägga på dem tillräckligt för att kunna köra fram så långt att "skarven" kommer där bak på däcket och man kan fästa det. Men när jag är ensam så lägger jag kedjan på marken och backar över så man kan fästa den i fälgen med ståltråd och sedan fortsätta backa tills "skarven" kommer där bak på däcket och man kan koppla ihop dem. Självklart måste man efterspänna och den biten kedja som blir över kan man fästa tillsammans med kedjan runt däcket med hjälp av ståltråd. Dock har jag aldrig säkrat kopplingen och det har aldrig lossnat.
Boxer -67
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 24 juli 2008, 16:15
- Ort: Sundsvall
Tack alla för hjälpen! Jag måste helt enkelt monterat mina fel. Det som hände var att det yttre låset gick upp och eftersom jag troligen spänt kedjorna alldeles för dåligt så kröp kedjan av däcket och in mot axeln. Ska försöka igen när det bär sig, länken med instruktionsbilder var ett glatt tillskott.
Tack för hjälpen återigen.
/Daniel
Tack för hjälpen återigen.
/Daniel
/Daniel Sidenbladh
Den metoden som visas på bilderna kallade vi i lumpen för brudslöjemetoden.
Du tar ett starkt snöre eller ståltråd och krokar upp kedjan på hjulet. Vi hängde upp dem bakifrån och körde framåt tills kedjan hade gått runt och kunde krokas ihop. Är man ensam kan man få gå ut några gånger och rätta till kedjan för att det ska bli bra men är man lite noggran och lägger ut kedjan snyggt innan man kör framåt går det bättre. Givetvis måste man efterspänna några gånger tills det blir bra.
Det krävs förstås att det finns en del mönster kvar för att tråden inte ska halka av men annars är det en enkel och bra metod, framförallt om man är själv.
Ett annat tips för att få bra spänn är att tömma ur en del luft ur däcken så de minskar i omfång, lägga på och spänna kedjorna och sen pumpa däcken igen.
mvh Åke
Du tar ett starkt snöre eller ståltråd och krokar upp kedjan på hjulet. Vi hängde upp dem bakifrån och körde framåt tills kedjan hade gått runt och kunde krokas ihop. Är man ensam kan man få gå ut några gånger och rätta till kedjan för att det ska bli bra men är man lite noggran och lägger ut kedjan snyggt innan man kör framåt går det bättre. Givetvis måste man efterspänna några gånger tills det blir bra.
Det krävs förstås att det finns en del mönster kvar för att tråden inte ska halka av men annars är det en enkel och bra metod, framförallt om man är själv.
Ett annat tips för att få bra spänn är att tömma ur en del luft ur däcken så de minskar i omfång, lägga på och spänna kedjorna och sen pumpa däcken igen.
mvh Åke
Kedjor
Apropå brudslöjemetoden, det är lättare att lägga ståltråden/repet genom något hål i fälgen. I regel finns det någonstans som tråden går igenom.
Sedan har jag för mej att det här ned hårdspända kedjor mest gällde förr då man hade för små kedjor som inte räckte ner en skaplig bit på sidan.
För nog sliter det hårdare, speciellt om man kör i skogen med hårt spända kedjor? Sedan gäller det förstås att man har plats mot skärmarna så det inte slår i varje varv då man åker på lite.
Sedan har jag för mej att det här ned hårdspända kedjor mest gällde förr då man hade för små kedjor som inte räckte ner en skaplig bit på sidan.
För nog sliter det hårdare, speciellt om man kör i skogen med hårt spända kedjor? Sedan gäller det förstås att man har plats mot skärmarna så det inte slår i varje varv då man åker på lite.
När jag sätter på kedjor så brukar jag hissa upp traktorn, lägga på kedjan och därefter helt enkelt snurra hjulet ett varv så man får ihop kedjan och därefter snurra hjulet något varv till så att man får spänt kedjan så mycket man önskar. Väldigt smidigt då man klarar det själv och det tar bara ca 30-45 min för båda sidorna. Därefter så sätter jag några stora buntband som håller fast de lösa länkarna så de inte tar i någonstans samt att det hindrar kedjan från att trilla av om spännaren går sönder.
Hittade en länk till en bra beskrivning. Troligtvis från Soldi motor eller liknande
http://www.terrangbil.net/_content/_upl ... jedjor.pdf
mvh Åke
http://www.terrangbil.net/_content/_upl ... jedjor.pdf
mvh Åke
Re: Montera snökedjor
Lyfter tråden!
Boxern slirar för mig..
Jag har problem med att tvärlänkarna lägger sig mellan klackarna på 90% däcken..i princip samtliga tvärlänkar, vad gör jag för att slippa det?
Som det är nu så är kedjan verkningslös..på ett äldre slitet däck så händer ju inte detta av naturliga orsaker.
Boxern slirar för mig..
Jag har problem med att tvärlänkarna lägger sig mellan klackarna på 90% däcken..i princip samtliga tvärlänkar, vad gör jag för att slippa det?
Som det är nu så är kedjan verkningslös..på ett äldre slitet däck så händer ju inte detta av naturliga orsaker.
Re: Montera snökedjor
Det är nackdelen med tvärlänkar. Det kanske finns men jag vet inget annat "knep" än att byta kedjor till "rutmönstrade eller liknande.
Re: Montera snökedjor
En riktigt bra metod är att lägga ut kedjerna framför eller bakom hjulet, med broddarna uppåt, fäst krokdelen av ett spännband (inte spännardelen) nära skarven på kedjorna. Lägg sedan spännbandet runt däcket tills det når marken på motsvarande sida, sedan är det bara att köra på tills skarven hamnar bakom eller framför hjulet. Är helt oslagbart då man jobbar med lite tyngre kedjor, och det bästa är att de spänns åt på mitten och då går det att spänna mycket hårdare på sidokjettingarna, man behöver då oftast inte efterspänna, eller risker att de åker av innan efter efterspänning.