Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Batteri till BM 350

Moderator: Moderatorer

hennessy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2010, 12:45

Batteri till BM 350

Inlägg av hennessy »

Behöver nytt batteri till min 350. Vilken typ av batteri ska jag ha (styrka osv...). Någon som har tips på var jag hittar ett prisvärt batteri?
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av Ralle »

Mät hur stort batteri som får plats, åk till Biltema och mät dessa och ta ett så stort batteri det går.
Alternativt om du inte hittar ett vettigt, ta två mindre, men då skulle jag rekommendera två 6-volts om du hittar, 2 12-volts fungerar också men det blir aldrig lika bra att paralellkoppla som att seriekoppla.
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av revert »

Det finns en nackdel med två batterier.
Antag att du har kört ett par år med dessa och så lägger en cell av i det ena. Den omedelbara reaktionen på detta är att bara byta det dåliga batteriet. Men där bedrar man sig själv lite grand. Även det batteiet "som är bra" har blivit märkt under driften och åren. Om man då kombinerar det med ett splitter nytt, kan man aldrig utnyttja det nyas kapacitet. Det äldre drar ner det nya, och den samlade kapaciteten blir inte bättre än den sämsta ingående enheten. Batterier är sådana, dessvärre. Gäller även i ficklampor och transistorapparater etc. Allt där det ingår flera lösa batterier. Hela strömkretsen blir aldrig bättre än den sämsta biten.

Men gör som du har blivit tillrådd här, mät upp yttermåtten, åk till någon stormarknad för maskiner och fordon (chansen att det är billigare där är större än på närmaste bensinstation) köp så stort du kan få plats med. Och se gärna till att det har bra köldstartvärden. Det fanns nyligen en tråd om batteritest som har funnits i pressen, här på forumet. Och om du inte har växelströmsgenerator, så byt till detta när tillfälle ges. Dom finns på bilskrotar, men även nya om man vill betala för det.

Ett tillägg: Här kan man läsa lite nyttiga konsumentkunskaper om bilbatterier och laddning:
http://www.alltommotor.se/guider/sa-und ... ri-1.19870
Extra viktigt på ett fordon som en traktor, som kanske inte snurrar varje dag. Det kan gå långa tider mellan laddtillfällena. Inte nyttigt för batterier.
Lövnäsen
Inlägg: 172
Blev medlem: 26 november 2009, 06:26
Ort: Södermanland

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av Lövnäsen »

Jag köpte nytt Varta batteri på 160Ah till min Boxer 350 i sommras på Lantmännen Maskin, gav ca 2.500 kr är originalstorlek.

Original batteriet var på 152 Ah.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
hennessy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2010, 12:45

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av hennessy »

Tack för tipsen. Några frågor till:

1. Vilket värde är det jag ska titta på för att få bra köldstartsvärden?

2.BM 350 hade alltså en batterikapacitet på 152 Ah i orginal.
Betyder det att jag måste ha ett batteri med typ 150Ah, eller kan man gå ner en bit? Hur lågt kan man gå i så fall? ViIlka är fördelarna med ett högt Ah värde?

3. Har ingen växelströmsgenerator i nuläget. Vilka är fördelarna med en växelströmsgenerator jämfört med en "vanlig"? Läste någonstans att en standardgenerator inte laddar på tomgång. Är det därför en växelströmsgenerator är att föredra?


Mina frågor är kanske en aning korkade, men jag är inte så hemma på det här. Är nybliven ägare till lantbruksfastighet och har fått "ärva" en bättre begagnad 350 av svärfar.
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av Ralle »

Finns inga korkade frågor :mrgreen:

Du kan gå ner i Ah om du vill, Ah (AmpereTimmar) talar om hur mycket energi som kan lagras i batteriet.
Alltså inte hur mycket startström du kan få just vid starten, men däremot hur länge du kan stå och nöta.

Min erfarenhet när det gäller gamla dieselmotorer och kallstarter är att det är viktigare att ha bra fart på startmotorn är att kunna nöta länge, är det inte ordentlig snurr på det så startar det inte.
Men det är ju trevligt att kunna försöka ett tag utan att batteriet tar slut, och där är det bra med många Ah.

En växelströmsgenerator laddar bättre på låga varv, kanske inte alltid ända nere på tomgång, men vid mycket lägre varv än en likströmsgenerator.
Dessutom laddar dom oftast bättre även på höga varv.
Och i dag skulle jag nog inte kalla likströmmaren för "vanlig" som du gjorde, på den tiden som din traktor tillverkades var den nog vanlig, men jag tror nog att i dag finns det nog inget annat än växelströmsgeneratorer.
hennessy
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2010, 12:45

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av hennessy »

Tack för all info!

Jag får helt enkelt mäta hur stort batteriet kan vara och sen ge mig ut i affärerna och leta upp något som passar.
Men vilken siffra ska jag titta efter för att få ett bra köldstartsvärde?
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av revert »

Här finns en reklambroschyr från Varta, dom andra stora fabrikaten har säkert liknande broschyrer, men du kan se lite tabeller en bit ner på köldstartvärden.
http://www.varta-automotive.se/fileadmi ... er_car.pdf

Det handlar ju om att kunna "släppa lös" ALLA elektroner (Ampere = ström) när du behöver dom i den strängaste kylan. Man kan säga att det är skillnad på batterier och batterier även om dom skulle ha samma Ampereantal. Inom båtvärlden skiljer man på Startbatterier och Förbrukningsbatterier, och det kan vara bra att känna till även som traktorägare. Ett startbatteri har många tunna blyplattor i varje cell. Då kan plattorn avge många elektroner (hög ström) per tidsenhet eftersom plattorna har en större total yta. Men detta innebär att batteriet måste återladdas ganska omgående, (växelströmsgeneratorn). Förbrukningsbatterierna har ett färre antal, men tjockare blyplattor i varje cell. Där kan man ta ut en låg ström under lång tid. Dom tål ofta lite djupare urladdning. Men som alla batterier, inte för mycket.
I logik av detta borde det vara så att ett batteri med bra köldstartegenskaper, skall ha "Extra många" elektroner upplagrade och färdiga att användas även när det är kallt. Dessvärre är det nog också så att dessa extra många elektroner också kan räknas i pengar. Men i det långa loppet jämnar det ut sig. Ett dyrt batteri kan hålla i 10 år, medan ett billigt bara håller i 5 år.

I Vartas broschyr ser du ett värde för köldstart, och det skall naturligtvis vara så bra som möjligt.
Jag har försökt söka på detta för att se om dom andra fabrikaten har samma tabell eller skala för köldstartvärdena, men hittills inte hittat något klart och entydigt. Någon här på forumet kanske kan bidra?
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Batteri till BM 350

Inlägg av revert »

Det har redan gått en tid och Hennessy kanske redan har köpt ett nytt batteri. Emellertid hittade jag en mycket bra informationssida på Tudor:s site. Och jämfört med Varta som är mer åt reklamhållet, så är Tudor inriktat på fakta och information.
http://www.exide.nu/wp/wp-content/uploa ... nktion.pdf
Just biten med köldstartkapacitet finns på sidan 5 i PDF-filen. Men hela texten är läsvärd för det bjuds på mycket kunskap på alla sidorna.
Om man återvänder till köldstart och batterityp så är det dessvärre som i så många andra sammanhang, ingen gemensam standard som gäller. Det finns flera, som det framgår ur texten. Varför har inte EU gjort något här? Kanske för att vinter bara är en företeelse i Sverge och Finland, och det är ju bara ett litet hörn av hela EU. Vad bryr sig fransoser och spanjorer om vintertrafik? :shock:
Låst