Har problem att växla min 650 då den står stilla. Om jag t.ex kör med tvåan i och bromsar så att jag står helt stilla med hjulen. Går växelspaken inte att röra. Om jag dock släpper upp kopplingen och hjulen rör sig någon cm framåt, så kan jag ta ur växeln och lägga i backen. Skall det vara så? Kopplingen är bytt för ca 2år sedan på de företaget som sålde traktorn till mig. Skall den ställas in eller är detta något man får acceptera?
Mvh /Johan
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Volvo 650 problem med växling
Moderator: Moderatorer
Re: Volvo 650 problem med växling
Har du kopplingen helt nedtrampad, alltså så att båda lammelerna är uttrampad.? har du snabbväxel? 650 kan vara lite besvärlig i lådan, men har du snabbväxel så lägg den i lågläge så blir det lätt
hej, jag
Har du en 650 med tillverknings nummer efter 18455, har du kopplingsbroms, dvs att när du trampar kopplingspedalen i botten bromsas växel-lådan, ska göra det lättare att växla stillastående traktor o ska därför bara användas då. Växling under gång ska göras med kopplingen inte riktigt nedtrampad i botten, stanna ca 35-40 mm ifrån botten läget så går det lättare att växla. Har du en 650 med snabbväxel o tillverkningsnummer före 18455, har du ingen kopplingsbroms alls. Fanns då bara på dom 650 utan snabbväxel.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Kolla kopplingspedalens frispel enligt instruktionsboken. Om du inte har boken kan nog någon här på forumet ge dig värdena på frigångs-spelet. Jag provkörde en 650 en gång, den hade liknande problem, det visade sig att traktorn höll på att dela sig mellan motor och kopplingskåpan. Alla skruvar var uppskruvade en bit. Din var ju "nyligen" skruvad med där, skulle kunna vara slarvigt ihopmonterad. Den jag tittade på hade lasare, det blir ju extra påkänningar.
Tack för alla svaren. Nu har jag lite att kolla i helgen. Jag har servicebok så att kopplingsspelet har jag läst om. Skall kontrollera serienr enligt tipsen. Samt prova med snabbväxeln i lågläge. Återkommer
/Johan
/Johan