Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Ny ägare bm425 B16C -Motorproblem

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Niklas84
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 januari 2010, 23:44

Ny ägare bm425 B16C -Motorproblem

Inlägg av Niklas84 »

Hej!


I höstas gick jag och köpte mig en bm 425.
Kör med den någon gång i veckan, då lite hö/halm skall in i häststallet mm....

Dock har jag några små problem med den nu...

Nr1: Vid köpetilfället var v-lådan full i vatten. Förra ägaren sa att det var kondens.
Bytte olja nu under hösten. Dock funderar jag på om man kan förhindra det på något sätt.
Självklart står den inne, så ingen vatten som rinner ner via v-spaken eller något sådant. Eller är detta inget allmänt
problem?

Nr2: Varvtalsregulatorn funkar ej på den. (så gasen är nu ett snöre från foten till förgasaren.)
Hur stort ingrepp är det å titta över den? Har viss erfarenhet av att renovera motorer, dock har jag inte en aning om
hur en regulator ens fungerar, så inget jag vill ge mig på bara så där....
Borde ju gå å hitta info ute på nätet, men e lat, så frågar här istället.... :oops:

Nr3: förgasaren har gjort sitt. Glapp i genomföringen i förgasaren till "gasarmen". (tjuvluft och läcker soppa vid avstängd
motor, flotören är ej tät....)
Röranslutningen till soppan är kass. (Nu är den tätad med kemisk metall)
Så den drar ju tjuvluft, så får köra med chocken ute, vilket medför hög tomgång.
Har ni några tips var man hittar en ny? eller motsvarande som funkar utan större ombyggnad.
Läste någon tråd om en som satt på en Wv bubbla 1300 förgasare på en 425???
Har en liggande någonstanns... Något som rekomenderas?

Nr4: Den e lite lätt i framvagnen när jag kör en del höbalar... (står på röven totalt om jag gasar för mycket!)
Sitter vikter i hjulen och fram på karossen (den vanliga klumpen)
Men frågan: finns det redan någon som har kommit på ett bra sätt så sätta vikter fram, eller får jag luska ut det själv?

Finns säker fler saker som e fel på fanskapet, dock e det detta som retar mig lite!

Hoppas nu ni har tålamod med mig å mina frågor.

MVH Niklas i Halmstad
Henrik.S
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 mars 2009, 19:27

Re: Ny ägare bm425 B16C -Motorproblem

Inlägg av Henrik.S »

1. Kondensen blir det mindre bekymmer med så länge traktorn står under tak, när bytte förra ägaren olja sist?? Kanske var 20år sen och därför det såg värre ut än vad det är...

2.Har inte kollat hur regulatorn funkar på en B16C, här finns lite att läsa http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=248

3.Förgasare till en Amazon/Pv passar dock har denna axpump vilken kanske går att plocka bort om du inte vill ha den, kompisen behöll axpumpen då den blev lite snabbare vid snöskottning med mycket backning och trixande.

4.Tillverka ett fäste och häng vikter frampå traktorn är ett sätt, går att få till riktigt snyggt :)
Niklas84
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 januari 2010, 23:44

Re: Ny ägare bm425 B16C -Motorproblem

Inlägg av Niklas84 »

Hej!


Tack!

1. Inte en aning... Hade bara en fundering om detta är ett stående problem, eller endast för gammal olja/regnvatten....

2. Tack! Fick mycket matnyttig info därifrån! Helt underbart! Sådanna tips man önskar sig!!!

3.Så b16a har samma förgasare då? Nice! Kompissen har nog en liggandes! Skall kolla med han!
Men som sagt, den funkar ju nu... så ingen panik med detta...

4. Jo, men som alla andra så är även min tid knapp. tänkt åka snålskuts på någon redan "uppfunnen" upphängning.... :oops:

Tack än en gång.
Lövnäsen
Inlägg: 172
Blev medlem: 26 november 2009, 06:26
Ort: Södermanland

Re: Ny ägare bm425 B16C -Motorproblem

Inlägg av Lövnäsen »

Ang. viktramp är här tre alt. som är rätt lätt att göra själv. Breda plattjärn ca 100mm bredd o 15mm tjocklek, originalvikter till 650-700 är lätta att få tag på, snabba att sätta dit o ta bort. väger 35 kg/st.
Volvo-bm650-699397[1].jpg
Volvo-bm650-699397[1].jpg (220.32 KiB) Visad 3350 gånger
Volvo-BM-650,260_1[1].jpg
Volvo-BM-650,260_1[1].jpg (86.91 KiB) Visad 3350 gånger
76VolvoT700[1].jpg
76VolvoT700[1].jpg (47.22 KiB) Visad 3350 gånger
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Låst