Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Bm 430 drar i sig luft i dieselsystemet vid belastning

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

OskarBr

Bm 430 drar i sig luft i dieselsystemet vid belastning

Inlägg av OskarBr »

Köpte mig denna traktor i höstas då den stått några år sedan den kasstat ur sig oljan via vevhusventilationen. Hittade felet som var att spridarpumpen läkte in diesel i motoroljan via pumpens drivaxel. Hittade bulten, brickan mm som orsakat detta och passade på att byta packbox med. Ingen diesel i olja sedan dess. Problemet som kvarstår är att det kommer in luft i dieselsystemet på sugsidan. När jag luftat och startat så kan den stå och gå på tomgång utan att stanna, när jag sen ska köra så går motorn i 1-5 minuter för att sedan stanna. Får då lufta systemet igen, startar fint och samma problem upprepar sig. Jag har bytt sugröret mellan sista finfiltret och pumpen, bytt packning till ”glasburken” den vid manuella pumpen. Jag har även provat att skapa övertryck i tanken med tryckluft för att se om det blir blött vid någon rörkoppling utan resultat. Någon som har något förslag?
daisel
Forumberoende

Re: Bm 430 drar i sig luft i dieselsystemet vid belastning

Inlägg av daisel »

Det är nog renarglaset ändå, dom kan vara hemska att få täta
hej, jag
OskarBr

Inlägg av OskarBr »

Det kan det nog vara. Funderar på att koppla förbi den delen och motera en 12v bränslepump som trycker fram bränslet till huvudpumpen, slipper då undertrycket. Någon som provat?
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Har så på min Tröska. Den hade liknande problem med luft i bränslesystemet ifrån matarpumpen.
Jag köpte en 12 volt bränslepump ifrån olssons i ellös, fungerar klockrent.

Grannen har likadant på sin Mf 595, fungerar oxå kalas. Han körde soppatorrt i våras, var bara att slå på tändningen o sen öppna luftskruvarna o släppa ut luften sen stänga dom o starta. Han tyckte det gick fort o smidigt o utan att behöva handpumpa.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
OskarBr

Inlägg av OskarBr »

Tack för svaren, ska montera en elpump när jag har tid, kan nog ta ett tag :-)
OskarBr

Inlägg av OskarBr »

Köpte Bilteman minsta membranpump för 199:-. Monterat och provkört. Funkar perfekt, inget luft i systemet och ingen dieselläcka heller. :P
Låst