Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Frostpluggshålet

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

64gustavsson

Frostpluggshålet

Inlägg av 64gustavsson »

Någon som vet om det finns frostpluggshål på 1114 motorn, Och om det finns var sitter det?. (Gärna bilder)
Lövnäsen

Re: Frostpluggshålet

Inlägg av Lövnäsen »

Frostpluggarna är dom du ser 4 st sittandes bakom generatorn, ovanför startmotorn. Ser ut som 4 st stora hål med lock i, det är 2 st som syns på bilden.
M3[1].jpg
M3[1].jpg (27.27 KiB) Visad 3107 gånger
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Fan vad bra...
Funderar nämligen på en motorvärmare som sitter i blocket istället. Har en slang värmare nu, tycker den funkar så där bra.
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Jag tycker personligen inte heller om slangvärmare som bara sätts på en slang som kapas av. Tycker dom har dålig effekt.

Jag använder bara kalix värmare tycker dom fungerar bra o är hållbara.

På min bm 650 har jag blockvärmare. Fungerar kalasbra.

På min Boxer 350 o min Victor har jag elementvärmare kopplat på rör direkt i blocket, fungerar kalas o blir lika effektiva som blockvärmare.
Har köpt mina på http://www.oie.se. Dyra men hållbara o bra. Se bilden nedan:
GRAPHIC0001014827[1].jpg
GRAPHIC0001014827[1].jpg (65.62 KiB) Visad 3090 gånger
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Var ute och tittade på motorn. Det är någon genom historien som satt en plugg i ett utav de lock liknande groparna, Det sitter en gängad stopp där nu(24mm). Så rent teoretiskt så skulle jag alltså kunna sätta i en värmare där?...
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Ja det skulle fungera, kolla bara så att värmaren går fritt i hålet, dvs inte går emot gods.

Lycka Till.
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Har en liten fundering. Läser i monterings anvisningarna till Defas block värmare "Töm systemet på kylarvatten" När jag öppnade och mätte gängstorleken så kom det inge vatten ur hålet. Så nu frågan är allt som det ska eller är det någe fel, Och i såfall vad?. Och hur luftar man kyl systemet lättast.
revert

Inlägg av revert »

Är det verkligen kylkaner innanför det hålet du öppnade? Försök "dragga" neråt i hålet med en tygtrasa eller liknande och undersök om det blir blött. Men använd inte trassel, papper eller liknade som kan stanna kvar.
Även tandläkarspeglar kan vara användbart för att titta neråt. Jag har en som sitter på en teleskopisk "transistorradioantenn", och jag höll på att säga "köpt hos Clas Ohlson", men den finns dessvärre inte kvar där. Kanske köpt någon annan stans?
Det vanligaste när man vill lufta kylsystemet är att ställa fordonet i uppförsbacke så att påfyllningen på kylaren kommer högst av allt när man fyller på glykolvatten. Kom ihåg att öppna eventuella värmeelemet i hytten också så vattnet fyller där med. Kör lite på tomgång så att vattnet verkligen cirkulerar i detta uppförsbackeläge, och även att termostaten öppnar.
Man kan sätta en elementluftventil på slangarna till elementet om dom ligger kritiskt nära toppnivån på vattnet. Detta vet jag däremot att Clas Ohlson har, nr: 30-9487 och nyckel 30-9787. Naturligtvis kan du köpa detta hos din närmaste VVS-firma, men exemplen här visar vad du behöver. Du sätter ventilen på en liten rörstump som passar till slangen. Om det kräver gängning eller svets, kanske du kan tala med VVS-firman ändå.
Detta fungerar. Jag har haft en bil som ofta fick luftfickor till elementslangarna. (Peugeot 404) Då gjorde jag denna lösning och problemet var inget problem längre.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Jag har en sådan värmare från oie på min victor den är kanon effektiv, jag har en 750W och den värmer upp så att man kan känna att hela toppen är varm och delar av blocket på 30 min
hej, jag
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Ja, jag håller med dig Daisel.
Det går väldigt snabbt att värma upp motorn.

Häromdagen skulle jag starta igång min Victor i -17 grader, hela motorn var helt frostig. Men efter ca 30 min med värmaren på, har oxå 750W, så var motorn helt avtinad o ljummen. :P

64gustavsson. Har du kollat på andra sidan motor, vid grenröret. Där är min motorvärmare kopplad på min Bm 650.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Lövnäsen skrev:Ja, jag håller med dig Daisel.
Det går väldigt snabbt att värma upp motorn.

Häromdagen skulle jag starta igång min Victor i -17 grader, hela motorn var helt frostig. Men efter ca 30 min med värmaren på, har oxå 750W, så var motorn helt avtinad o ljummen. :P

64gustavsson. Har du kollat på andra sidan motor, vid grenröret. Där är min motorvärmare kopplad på min Bm 650.

Jag gjorde samma på min Victor i dag fast i 10 minus. det ska tilläggas att min inte startat under 5minus utan värmare. Annars är victor en moddel som brukar starta i 30minus utan värmare om dom är i bra skick
hej, jag
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Jag håller med dig Daisel, jag undviker oxå att starta upp traktorer i kylan utan värmare om jag absolut inte måste.

64gustavsson.

Jag tänkte på ditt problem o letade upp en bild med en motor i genomskärning. Av den bilden verkar det som att där du rev pluggen, sitter stötstängerna, vattenkanalen går på andra sidan.

Skickar iallafall bilden. Hoppas det kan hjälpa dig mera.
470-motor.jpg
470-motor.jpg (79.28 KiB) Visad 2998 gånger
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Hmm...ja för nu så går en slang från kylar botten på generator sidan (högra) genom värmaren sedan up till toppen av motorn där den är ansluten. Så värmarn får ju värma jä*el mycke vatten innan det kommer till motorn. Var ut o tittade efter ev pluggar men såg inga. Det är lite skrymande efterssom jag har en FET lastare sitter på. Men då vet jag att jag är på fel sida o letar.
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Ja lastare är bra att ha men dom är inte bra när man ska skruva, dom är alltid ivägen. :evil:

Farsan o jag hade en industri-Boxer 350 en gång i tiden, med en Tranås 1250 lastare. Suveränt stark o bra lastare o jobba med, men helt värdelöst ivägen när man skulle göra service eller reparation åt motorn. :evil:

Ja, jag hoppas det löser sig för dig. :D
64gustavsson

Inlägg av 64gustavsson »

Har fixat och donat med värmaren nu. Det blev en Mc Gyver lösning tillslut. Mail frågade Informationen på Calix motorvärmare om de hade något tips, och fick rekomdationen om deras cirkulations pump kit skulle vara något för mig. Jaha tängte jag det lät ju bra till jag såg prislappen för kitet (nästan 3000). Fan heller tägnte jag då får 470´n stå tills i vår. Men så rensade jag i ett verktygs skåp och hittade en vatten pump till borr-maskiner. Mätte anslutningarna 19mm var de. Så nu har jag en pumpen sitter efter värmarn och den funkade finemang. En bonus blev ju att jag kunde köra runt vattnet och få ut luften. Kanske inte så Calix hade gjort men den här pumpen får man för under 200 kr på biltema.
Låst