Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Frågor om BM 430

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Frågor om BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Undrar om det finns någon glödning (glödstift) i BM 430 ?
Om det finns, hur aktiverar man glödningen ?

Och vart sitter oljefiltret ?
Har försökt se efter var det sitter men hittar ingenting som liknar ett oljefilter.

Kan man sätta i en slangvärmare, och var kopplar man in den ?
Går det tex att koppla in värmaren på slangen till värmepaketet ?

Motorn startade mycket lätt fast motorvärmaren inte fungerade och det var -15, och motorn gick väldigt fint direkt efter starten.

/VolvoBMNisse
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av Ralle »

Hej!

Jag har en BM 400, men då det är nästan samma traktor så kan jag försöka svara lite i alla fall.
Är jag ute och cyklar få nån hojta till.

Glödning sker genom en förvärmning i insuget, man sprutar in en stråle diesel som antänds.
Detta görs på 400:an genom att vrida nyckeln förbi körläget till fjädrande läget och håller den där en stund (kanske 10 sekunder).
Det brukar sitta nån lapp med startinstruktioner nånstans, men den kan ju vara borta.

Oljefiltret sitter på motorns vänstra sida, rätt långt ner mitt på motorn, en liggande cylinder med ett insatsfilter.
Kan ju hända att detta är ersatt met ett "spinn on" filter på nyare traktorer, 400:an är ju lite äldre.

Slangvärmare borde gå bra att sätta på undre kylarslangen mellan motor och kylare, jag tror inte slangen till värmepaketet är en lämplig placering.

Startade den lätt i -15, och motorn var kall, är motorn i bra skick i alla fall.

Låter som du är spekulant, eller?
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Tackar för informationen.

Jag har spekulerat länge på en BM 430, och precis skaffat en, en riktigt trevlig och lättkörd traktor att tex ploga snö med, den går mycket lättare än min förra, en BM 35 utan servo och värme, den var både kall och trög att köra.

Jag hittade oljefiltret, en burk som sitter längs med motorblocket på vänster sida, men den verkar väldigt svår att komma åt, trångt att skruva och åt vilket håll man tar ut burken vet jag inte, det är ett insatsfilter.

Det sitter en värmare i motorblocket, men det ser trångt ut att komma åt och byta den, så en slangvärmare i nedre kylarslangen kanske blir lite mer lättåtkomlig, men allt blev lite svårare att fixa nu när det blev kallt, så kanske det går att ställa en liten kupevärmare riktad mot motorn och värma den på det sättet ?

Saknar instruktionsbok, men har beställt en nyligen, så man vet hur man ska göra service.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av daisel »

olje fitret sitter fast med en genomgående bult vars skalle sitter fast i "konsollen" . dra inte burken hårt!
hej, jag
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av Ralle »

daisel skrev:olje fitret sitter fast med en genomgående bult vars skalle sitter fast i "konsollen" . dra inte burken hårt!
precis så är det, i alla fall på 400:an.
En lång genomgående skruv, lossa den så kommer burken loss.
Det sitter en packning där som bör bytas också, men den brukar följa med när man köper filter.

Den motorvärmare som sitter där nu, fungerar den alltså inte, eller varför vill du byta?
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Då är det lika som på BM35:an.

Är det oljefiltret (insats) som finns hos OIE som passar i burken ?

Motorvärmaren som sitter i verkar vara sönder, har mätt den med multimeter och fick inga värden, det är därför den måste bytas ut eller ersättas med en slangvärmare, eller just nu bara något som man tillfälligt kan värma motorn med, en liten kupevärmare eller en varmluftspistol som blåser varmluft i 60 grader.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av daisel »

ja olsson filter passar. har du testat den på riktigt
hej, jag
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Men då är det lätt att få tag i servicedelar iallafall, alla filter verkar finnas hos OIE.

Motorvärmaren hade jag ikopplad i 3 timmar, motorn var helt kall, när jag mätte med multimeter så fick jag inga värden från värmaren, den är inte kortsluten då skulle säkringen gå.

Det blir nog att byta ut den mot en ny, fast det blir först i sommar, såg att det finns värmare till 430 hos OIE.

/VolvoBMNisse
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av daisel »

jag har en slangvärmare från oie på min victor, den funkar som den ska
hej, jag
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av revert »

Motorvärmare, oavsett om dom sitter i blocket eller i slangen, har en begränsad drifttid. Jag har bränt upp ett par stycken. Rent allmänt anses blockvärmare vara mer effektiva än slangvärmare. En drifttid på 2 timmar för att värma motorn anses också mormalt.
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av nisse »

Jag har en äldre slangvärmare, vet ej märke, men på den sitter en återställningsknapp (värmesäkring). Den löser ut om det blivit för varmt, tänkte att du kanske har en sådan liten röd/brun knapp på din, så kanske du slipper köpa ny. Knappen ska tryckas in riktigt hårt då knäpper det till.
Har själv en fråga, är det någon som monterat dit en blockvärmare på en BM 320? Tänkte köpa på oie. Passade den bra? Kan man köpa en till ferguson 35? samma motor men billigare värmare. ser ut som en annan infästning till ferguson.
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Hej!

Har kollat lite bättre nu, och den motorvärmaren (block) som finns hos OIE verkar inte vara samma som på min BM 430, så den passar nog inte, så jag undrar om någon har ett förslag på en tillfällig lösning av motorvärmare, så man klarar denna vinter ?

Som en tillfällig lösning kanske det går att sätta en slangvärmare, kollade på Autoexperten och hittade där en DEFA 411703 med 13 mm anslutning, enl instruktionerna så kan den kopplas in på slang till värmesystemet, iallafall på bilar, kanske det även fungerar i en traktor, men då måste värmekranen vara öppen för att vattnet ska kunna cirkulera.

Värmaren som sitter i blocket är sönder, den ger inga värden alls på multimetern, inte ens på jordanslutningen, har provat mäta på en värmare som jag vet är hel (på en bilmotor), och där får jag värden.

En annan sak som jag undrar över, ljuddämparen är väldigt stor på min 430, sticker upp ovanför hytten, total längd 123 cm mätt från grenröret, håller verkligen avgasgrenröret för den belastningen, eller borde jag korta ner ljuddämparen lite ?

Det kan lätt hända att något slår i ljuddämparen och spräcker grenröret.

/VolvoBMNisse
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av revert »

Utan att ha prövat den slangvärmaren som du nämner (Defa 411703) så vill jag bestämt hävda att en slangvärmare på nedre kylarslangen gör betydligt mer nytta, (även om en blockvärmare skulle ge bäst resultat). Man får tänka på hur mycket vatten den värmer upp. I en tunn ½" vattenslang ryms inte så mycket vatten. Sedan skall det cirkulera iväg åt något håll. Dels är det långa (avkylande) transportvägar och sedan små volymer. Så även med en slangvärmare på undre kylarslangen kommer du närmare motorblocket och värmer upp en större volym vatten.
Inom bilvärlden är det så att så gott som alla blockvärmare är tillbehör som har konstruerats i efterhand. Och i dom flesta fall av någon annan än biltillverkaren. Därför kan dom se väldigt olika ut, beroende på fabrikat, men ändå passa på den bilmodell som dom är avsedda för. Och visst, alla motorvärmarfabrikanter har inte gjort värmare till precis alla förekommande motorer. Men eftersom du har en, visserligen trasig blockvärmare, så finns det förmodligen någon av samma modell som din nuvarande. Så länge som montaget med din trasiga värmare inte läcker vatten, skall du låta den sitta kvar.
Men som en tillfällig lösning, tycker jag du skall satsa på en sådan modell som du sätter på den undre kylarslangen. Om du sedan gör något större renoveringsarbete eller reparation på traktorn kan du börja söka efter en passande blockvärmare. Jag kan i sammanhanget berätta att jag har haft bilar där det överhuvudtaget inte gick att sätta in blockvärmare. Det fanns ingen plats för det. På dom var man hänvisad till slangvärmare på undre kylarslangen om man ville ha motorvärmare. Peugeot 404 var en sådan bil. Gäller även för flera andra Franska bilar, och förmodligen även andra bilar producerade i andra länder där vinter är en tämligen okänd företelse. Och t.o.m Volvos aluminiummotorer har ingen plats för blockvärmare. Där är det i stället tänkt att sätta ett "strykjärn" på utsidan av motorblocket. En mycket kritiserad konstruktion. Man tycker att i en motor konstruerad och byggd i ett vinterland som Sverige, borde det vara en självklarhet med möjlighet till en effektiv motorvärmare. :shock: :shock: :shock:
VolvoBMNisse
Inlägg: 117
Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
Ort: Norrbotten

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av VolvoBMNisse »

Tackar för ett mycket bra svar.

Då får det bli en slangvärmare i nedre kylarslangen, får väl se om jag lyckas få dit den, verkar vara ganska trångt.

Jag känner till det där med Volvos aluminiummotorer, har själv en V70 med en sådan värmare som sitter utanpå motorblocket, de säger att den värmer motorn med 10 grader, om det är -38 ute så värmer den motorn till -28, tycker inte den är särskilt effektiv.

Slangvärmare har jag haft i en Volvo 740, i nedre kylarslangen, den verkade vara effektiv, Perkins D25 motorn verkar inte ha så mycket större kylsystem än en vanlig Volvo bilmotor (8 liter) så det kan räcka, dessutom är en slangvärmare väldigt enkel att byta ut när den går sönder.

Hade andra problem nu, traktorn startade som den ska, men när jag började ploga snö så blev den svagare och svagare, till slut stannade motorn fast jag körde på låg 1:a, men den startade direkt igen, tror att den håller på att frysa i bränslesystemet ?

Måste nog byta bränslefilter, och undrar om det bara är att skruva loss de gamla och dit med de nya, och sen ?

Jag är lite nybörjare på BM 430 / Perkins D25, men hoppas få svar här så inget blir fel.

/VolvoBMNisse
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: Frågor om BM 430

Inlägg av revert »

Har du vatten i bränslet? Det bör du nog åtgärda snarast i så fall. Dieselolja skall i vårt land fortfarande vara flytande vid -32° C för att hålla gällande kvalitét.
Börja med bränslefiltret, men kolla också hur det ser ut i tanken. Det finns ett otyg som brukar kallas Dieselmikrober. Det är en sorts bakterier som lever (gott) i vattenförorenad dieselolja. Där kan dom växa till sig och bilda ett äckligt slem i tanken och filter och ledningar m.m.
Låst