Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Hytt Bm 600 ,

Tjata om alla möjliga klurigheter kring traktorerna.

Moderator: Moderatorer

Göteborgaren

Hytt Bm 600 ,

Inlägg av Göteborgaren »

Hej

Jag har en BM 600 och skulle vilja ordna med en snurrstol. Men tyvär är det väldigt trångt.
Jag har kollat run på olika forum om detta och hittat det här:
"""Gamla BM 350 grävare har vickbar stol. Alltså vickbar bakåt så man sitter på ryggstödet när man sitter bakåt.
Ingen ideal lösning och kanske lite knöligt att använda sig av, men det är inte så lätt att bygga om stolen heller när inte hytten är anpassad till det. ""

Tror att en sådan lösning skulle funka för mej , jag är inte så stor :)
Min frågan är om det är möjligt att få tag i en sådan stol ??
Robin

Re: Hytt Bm 600 ,

Inlägg av Robin »

behövs väl ingen snurrstol i dom? har en 600 vi med, de e bara å snurra på kroppen lite, funkar skitbra´:D
Sweden-Viking

Inlägg av Sweden-Viking »

Har en bm350 skogsboxer, har en snurrbar stol i den. :idea:
Fast lite taij är det.. :roll:
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Jag har en Boxer med Boströms stol i, jag sitter vriden med benet vid kratuttagsspaken går kalasbra. Jag har haft planer på att sätta dit en snurrplatta ifrån Valmet 305-405. Men det verkar bli lite tajt mellan stol o hydraulspak, man vill ju inte sitta i ratten. :P
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Göteborgaren

Inlägg av Göteborgaren »

Kul med lite svar!

Kommer att klura lite på hur jag skall göra med stol. Hytten är ju inte så stor utan ganska trång.

Verkar som om det är många där ute som har hittat på lite blandade lösningar, har ni med er kameran så ta någon bild alltid kul att se.
Vanliga kontors stolar har ju "snurrdel" men ingen bra låsning :( Kanske kan man borra ett håll och sätta en sprint .
revert

Inlägg av revert »

Det är väl frågan om en kontorsstol skulle hålla för dom speciella påfrestningar det handlar om? Inom båttillbehör finns det lösa stolstativ med snurr och spärr m.m. Men då talar vi om priser på både 2 och 3 tusen och mer.
Annars om man vill vara en "Self made man" så är ju framhjulsnavet från en bil, en bra början. Det har rejäla, dubbla rullager, som går att byta dessutom. Det är även svetsbara delar i det. Och det krävs väl om man behöver en spärranordning antar jag?

Ett tillägg: Båttillbehörsaffärerna har även eleganta stolar.
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Ollssons i Ellös, säljer vridplattor till stolar för dryga 1.000 lappen. kolla www.oie.se. En sån borde gå att få dit utan allför stora problem.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Låst