Nu har jag fått hjälp att skruva bort insprutningspumpen och har packat om den. Var ute och körde 2 timmar i skogen i lördags och det gick kanon. Tackar åter igen för alla tips..
MVH Kristian
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Problem med 320
Moderator: Moderatorer
Re: Problem med 320
Min far har en Bm 430 som spädde oljan med diesel för några år sedan. Då renoverades insprutningspumpen (och tätningen in emot transmissionen läckte, där pumpen sitter fast) och sen har den fungerat bra. Tyvärr misstänker jag att den nu behöver motorrenoveras för dett knackar om den när motorn får arbeta och är genomvarm. Hörde det häromveckan när jag var till tippen med skräp och hade kört någon mil på vägen med full gas. Den har gått ca 3700 timmar. Kan det vara något annat som hördes för oljetrycket är ok, ca 1 ½ cm in på skalan.
Jag har också råkat ut för läckande packbox på en David Brown med samma fenomen som proppfulld motor som följd. När det gäller knackningar så kan har jag fått veta att spridarfel kan ge knackljud p g a att tändningen av bränslet blir fel, men det är bara en teori.
M v h
M v h
Glad
Knackningar kan komma från dåliga spridare. Är de inte kollade på länge så är det nog bra att göra det, är ju väldigt enkelt att skruva bort spridarna. Spridarspetsarna kan också behöva bytas. Men kolla ventilspelen också.
Tack för tipsen! Spridarna har jag inte haft en tanke på. De är aldrig gjorda någonting med, som jag minns. Men det kan ju vara så att insrutningstiderna blev lite annorlunda när servicegubben tog bort pumpen och tog med sig den och renoverade den, så ljudet kommer pga av det. Får väl be farsgubben skjutsa runt med mig liggandes på motorn, för det hörs mest när motorn får arbeta, inte i varvas i " tomme".