Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Full gas med handgas men inte med pedal (BM650)

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

dogen

Full gas med handgas men inte med pedal (BM650)

Inlägg av dogen »

Jag är en riktig rookie. Jag kan dra på full gas med handgasen men inte med pedalen på min 650. Trycker jag plattan i botten varvar den upp till typ 1800-1900rpm och då kan jag gasa på bra mycket mer med handgasen.

Eftersom det inte finns någonstans att ta av (pedalen har knappt något spel alls, endast några mm som jag inte får bort) och det inte ser ut att vara något hemmapul, så skulle jag gärna ta emot tips på vart jag skall göra 'ingreppet'. Antar att det handlar om att göra något finurligt.
Robin

Re: Full gas med handgas men inte med pedal (BM650)

Inlägg av Robin »

risken finns (har ja hört) att om du skickar på fullt med fotgasen och sen fullt med handgasen för att den ska varva mer och gå fortare att motorn varvar sönder, vet dock inte om de är så på 650, vi har de på våran 600, men de borde nästan va samma tycker jag. vet dessutom inte om de är sant men kan va bra att veta, ifall man vill skicka på lite extra så finns risken, dvs, om de stämmer.
dogen

Inlägg av dogen »

Hmm, det torde väl inte vara någon risk med varvtalbegränsaren på 2500rpm eller vad det är. 2500rpm är det jag kommer upp i med handgasen medans fotpedalen bara ger 1800rpm ungefär. Fattas en hel del med andra ord.
Robin

Inlägg av Robin »

okej, ja vet inte hur mkt vi kommer upp i med våran 600 då varvräknare och hastighetsmätare är trasiga :( men de låter som att du har en bit kvar iaf :)
dogen

Inlägg av dogen »

Ja, jag tycker dessutom att det vore konstigt om man kunde varva sönder något genom att gasa på båda ställena!? Det är ju samma pådragsarm som pååverkas och det ena reglaget borde ju ge ett spel på det andra eftersom det som sagt utgår ifrån samma. Om du frågar mig så låter det där ryktet som svammel, men jag är ju en rookie i dessa sammanhang :)

Ingen annan som har en ide?
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Det är garanterat bara svammel, det är i pumpen varvtalet bestäms.
Hand och fotreglagen är sammankopplade, och det blir inte mer gas för att man använder båda!
Felet du har är antingen bara nån justering som behöver göras, det kan vara ett stag som är krökt, vet inte hur det ser ut på 650:in.
På min John Deere får jag inte heller full gas med fotgasen, men det beror på att pedalen tar i golvet, antagligen för att det är så mycket skit under golvmattan :mrgreen: Men det är bara ca 100 varv, så det kan man leva med!

Börja med att följa var stag och sånt går nånstans och leda fel, böjt stag, eller nåt som tar emot nånstans, eller prova justera.
dogen

Inlägg av dogen »

Tjena Ralle! :)

Jo, jag har försökt justera bort alla glapp men pedalen tar i botten långt innan full gas. Okej, det kan vara lite skit så jag kanske får på 100rpm till om jag tar bort den, men då saknas det ändå väldigt mycket. Det jag har börjat fundera på är ifall man har bytt pedal eller gjort någon specialare. Pedalen ser nämligen lite B-aktig ut. Om någon här har en bm650 får ni gärna ta kort på pedalen samt länkaget under. Det vore till stor hjälp. Otroligt störande att använda den tröga handgasen såfort man vill få lite effekt/fart.

Har tom funderat på ifall man skall ändra längden på armen som pådragsarmen sitter (edit: som sitter på matarpumpen menar jag). Kortar man av den borde man ju få mer gas på kortare pedalsträcka. Men jag vill helst kolla av så jag inte bommat något, oerfaren som jag är, innan jag börjar modifiera prylar :)
William

Inlägg av William »

Hej alla.
Det där är nog tydligen inget ovanligt på 650. Vi hade en 650 för ganska länge sen och jag kommer ihåg att den var precis likadan. Det slog säkert på sju-åttahundra varv.
Hurvida det är farligt eller ej så är det precis som Ralle säger.(Om ingen har vart å mixtrat med pumpen förstås,så den varvar mer än den ska).
ake64

Inlägg av ake64 »

650 kan jag inte men på 600 är det så att fotgasen ger inte full gas och jag kan inte se att det går att justera upp på normalt sätt heller. Det verkar vara gjort så men jag begriper inte varför.

Jag kan ju tillägga att min inte är uppskruvad på något sätt.

mvh Åke
dogen

Inlägg av dogen »

Hmm, men det kan väl ändå inte ska vara så? Kör man med tunga redskap vill man väl ha högre varv än 1700-1800rpm och det är ju knappast smidigare att göra det med handgasen.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

dogen skrev: Har tom funderat på ifall man skall ändra längden på armen som pådragsarmen sitter (edit: som sitter på matarpumpen menar jag). Kortar man av den borde man ju få mer gas på kortare pedalsträcka. Men jag vill helst kolla av så jag inte bommat något, oerfaren som jag är, innan jag börjar modifiera prylar :)
Nä, du menar inte matarpumpen, utan insprutningspumpen.
Och ändrar du längden där kommer det bli problem när du använder handgasen, du kommer att få fullgas innan reglaget är i botten, och kan då lyckas kröka stag och grejer, eller i värsta fall pajja nåt i pumpen.

Min Victor ger inte fullgas på handgasen, bara på fotgasen!
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Ralle skrev:
dogen skrev: Har tom funderat på ifall man skall ändra längden på armen som pådragsarmen sitter (edit: som sitter på matarpumpen menar jag). Kortar man av den borde man ju få mer gas på kortare pedalsträcka. Men jag vill helst kolla av så jag inte bommat något, oerfaren som jag är, innan jag börjar modifiera prylar :)
Nä, du menar inte matarpumpen, utan insprutningspumpen.
Och ändrar du längden där kommer det bli problem när du använder handgasen, du kommer att få fullgas innan reglaget är i botten, och kan då lyckas kröka stag och grejer, eller i värsta fall pajja nåt i pumpen.

Min Victor ger inte fullgas på handgasen, bara på fotgasen!

Victor ska inte ge ful gas på hand gasen, den ska ge 1700 rmp som är det var som gäller för att graftutaggget och remskiva ska få rätt fart
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

daisel skrev:
Victor ska inte ge ful gas på hand gasen, den ska ge 1700 rmp som är det var som gäller för att graftutaggget och remskiva ska få rätt fart
Ja, jag har hört det nånstans, då har man fått det bekräftat då.
Fast full handgas är rätt lagom att puttra fram i, gasar man med blir det ett sånt smattrande!
Bra i uppförsbackarna bara att kunna ge lite extra med foten!
dogen

Inlägg av dogen »

Ralle: Ah, tack... ja det har du rätt i. Fast jag tänkte om man eventuellt kunde skapa något spel i handgasen så att man kan gasa lika mycket på båda (dvs full gas).

Hörde av någon annan med bm650 idag att det var samma på hans, men betydligt mindre skillnad. Har för övrigt startat en tråd på maskinisten.net också.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Ja, jag såg tråden där...
Låst