Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Startmotor byte.

Moderator: Moderatorer

Gerold Fransson
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 augusti 2008, 10:13
Ort: V

Startmotor byte.

Inlägg av Gerold Fransson »

Hur kommer jag lättast åt den inre bulten,närmast motorn?Är det 14:s nyckel som passar,eller är det nån annan skum storlek?Nåt annat att tänka på vid byte?
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Vad är det för en traktor till att börja med?

Oavsett vilket så är det nog tum i stället för millimeter och då är det säkert 9/16" du är ute efter. Den är obetydligt större än 14.
highfive
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 juli 2009, 09:29

Inlägg av highfive »

ake64 skrev:Vad är det för en traktor till att börja med?

Oavsett vilket så är det nog tum i stället för millimeter och då är det säkert 9/16" du är ute efter. Den är obetydligt större än 14.
Skulle vilja fortsätta tråden eftersom jag tänkte ta loss startmotorn från min 320-62:a eftersom solenonoiden (stavas det så?) griper in vid 10.e startförsöket. Övriga gånger blir det bara ett elakt rassel. Muttern som sitter längst ned och längst in verkar inte vara den lättaste att få loss. Går det med en böjd 9/16 blocknyckel eller är det någon förlängd version som fungerar bäst och att man lägger sig under traktorn vid demontering och montering? Vad tror ni; är det bara köpa ny/renovera startmotorn eller är detta något vanligare fel som uppstått på min gammeltraktor?
Sweden-Viking
Inlägg: 85
Blev medlem: 7 december 2007, 19:44

Inlägg av Sweden-Viking »

Har också problem med bulten som sitter längst ned och längst in hur kommer man åt att vrida den nu har ljag lastaren ivägen också.

Skulle byta startsolenoiden fick tag en ny från OIE men det sitter en liten märla som håller fjädern, och den lilla märlan lossade och ramlade ner i startmotorn. Inte bra så jag tänker att jag måste nog loss med startmotorn och få bort den lilla märlan så den inte förstör startmotorn helt.

Men hur och med vilket/vilka verktyg får jag loss bulten ovan
Tacksam för tips eller knep att få loss bulten.
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
highfive
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 juli 2009, 09:29

Inlägg av highfive »

Sweden-Viking skrev:Har också problem med bulten som sitter längst ned och längst in hur kommer man åt att vrida den nu har ljag lastaren ivägen också.

Skulle byta startsolenoiden fick tag en ny från OIE men det sitter en liten märla som håller fjädern, och den lilla märlan lossade och ramlade ner i startmotorn. Inte bra så jag tänker att jag måste nog loss med startmotorn och få bort den lilla märlan så den inte förstör startmotorn helt.

Men hur och med vilket/vilka verktyg får jag loss bulten ovan
Tacksam för tips eller knep att få loss bulten.
På min 320 med lastare så lossade jag bränsleröret, tog ut oljestickan, röret till hydralpumpen, lossade min likströmsgenerator. Sedan lyckades jag med en 9/16 blocknyckel få lös den tredje och sista muttern.

Prövade även följa beskrivningen ang generatorbytet som finns klistrad när jag lika höll på. Fungerar säkert bra med Ford 90 A och orginalfästet om man inte har lastare . Efter några timmars arbete med nya fästen och 1175 mm fläktrem så gick det bra iaf.
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Startmotornyckel

Inlägg av revert »

Jag vet inte hur det ser ut i era traktorer, men till bilar brukar en sådan här nyckel vara nödvändig:
http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?k ... odID=45680
Detta är bara ett exempel. Det finns säkert ett flertal nyckelvidder och längder.
highfive
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 juli 2009, 09:29

Re: Startmotornyckel

Inlägg av highfive »

revert skrev:Jag vet inte hur det ser ut i era traktorer, men till bilar brukar en sådan här nyckel vara nödvändig:
http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?k ... odID=45680
Detta är bara ett exempel. Det finns säkert ett flertal nyckelvidder och längder.
Vore drömmen. Jag sökte efter en sådan i tum storlek, men hittade bara dessa i mm. Har två blocknyckar i modell 9/16. En från Biltema och en Kamaza. Den sistnämnda hade rätt vinkel och var tillräckligt tunn för att jag skulle komma åt. Att man sedan får skruva ett kvarts varv i tio minuter är en annan historia.
Sweden-Viking
Inlägg: 85
Blev medlem: 7 december 2007, 19:44

Inlägg av Sweden-Viking »

highfive skrev:
Sweden-Viking skrev:Har också problem med bulten som sitter längst ned och längst in hur kommer man åt att vrida den nu har ljag lastaren ivägen också.

Skulle byta startsolenoiden fick tag en ny från OIE men det sitter en liten märla som håller fjädern, och den lilla märlan lossade och ramlade ner i startmotorn. Inte bra så jag tänker att jag måste nog loss med startmotorn och få bort den lilla märlan så den inte förstör startmotorn helt.

Men hur och med vilket/vilka verktyg får jag loss bulten ovan
Tacksam för tips eller knep att få loss bulten.
På min 320 med lastare så lossade jag bränsleröret, tog ut oljestickan, röret till hydralpumpen, lossade min likströmsgenerator. Sedan lyckades jag med en 9/16 blocknyckel få lös den tredje och sista muttern.

Prövade även följa beskrivningen ang generatorbytet som finns klistrad när jag lika höll på. Fungerar säkert bra med Ford 90 A och orginalfästet om man inte har lastare . Efter några timmars arbete med nya fästen och 1175 mm fläktrem så gick det bra iaf.
Gick ju som en dans när man tappat ut hydrauloljan och kylarvätskan och plockat loss lastaren, tog bort hydraulrör, slangar till hyttvärmare oljesticka mm. Använde 3styck olika 9/16, 14-15mm blocknycklar och lednycklar.
Fick ut metall märlan, nu sitter den med ny solenoid.
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
Låst