Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Cresco mot terra-trol på 350 Boxer

Moderator: Moderatorer

Aqualize

Cresco mot terra-trol på 350 Boxer

Inlägg av Aqualize »

Jag har läst att de första åren under boxerns tillverkning användes cresco-hydraulsystemet men att det sedan ersattes av det bättre terra-trol.
Vad är det som skiljer?
Uppgiften om lyftkraften i dragstängerna (1300kg) står i broschyren av den senare varianten med terra-trol. Var Cresco lika "stark" eller ännu svagare?
Handlar det bara om dragkrafts- och lägesreglering för redskap, t.ex. plogar där man vill överföra tyngd från plogen till traktorn. Eller är det någon betydande skillnad om man bara använder redskap som inte behöver sådant (vallmaskiner)?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

det är bara vid tyngdöver föraningen det är skylnad , lyftkraften vet jag ej. sedan är det en anan typ av manöver spak. sådan som det är på victor .
hej, jag
Aqualize

Inlägg av Aqualize »

Jag hittade lite instruktioner på maskinisten om cresco.

Så det är ingen lägesvariant på spaken alls? Man måste alltså manuellt välja UPP eller NER, inte höjden som på modernare maskiner (terra-trol antar jag har det)?

Har själv en Viktor, tycker inte så mycket om spaken. Sitter den vettigt placerad? Jag anser Viktorns är rätt dåligt placerad i höjdled.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

plaseringen är inte samma bara själva manöverventilen som spaken är till
hej, jag
Låst