Hallå i sommarvärmen.
Jag ska nu äntligen få tummen ur och skaffa en vedklyv (traktordriven sådan) och en tanke dök då upp i huvudet på mig: har traktordrivna vedklyvar (blir en faxe för min del) egen oljetank eller är det traktorns hydraulolja rakt igenom?
Skälet till att jag frågar är att jag är osäker på vilken typ av olja som är i traktorn och om det ska vara mer olja i klyven så vill man ju gärna ha samma sort.
Jag köpte traktorn, en boxer, för knapp ett år sedan och då sa säljaren att det var lite tjockare olja än vanlig hydraulolja (tror att det var samma som i motorn) och jag hoppas att det funkar med klyven...
Tacksam för all hjälp
Daniel.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Mer olja till vedklyv?
Moderator: Moderatorer
-
Mer olja till vedklyv?
/Daniel Sidenbladh
-
Däremot kan det dyka upp ett annat problem, dvs att traktorn inte kan ge det trycket som kolven vill ha för att ge full kraft.
Klyven vi skulle köpa till farsan vill ha 210 bars tryck för att ge de 7ton den är specad för men hans 600 ger bara 140 bar vilket innebär att klyven inte skulle kunnat ge mer än ca 4,7ton med den traktorn.
Det fanns fler skäl men bla därför blev det en eldriven klyv i stället.
Klyven vi skulle köpa till farsan vill ha 210 bars tryck för att ge de 7ton den är specad för men hans 600 ger bara 140 bar vilket innebär att klyven inte skulle kunnat ge mer än ca 4,7ton med den traktorn.
Det fanns fler skäl men bla därför blev det en eldriven klyv i stället.
-