Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Topplock

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Erik
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juli 2008, 00:25

Topplock

Inlägg av Erik »

Hej, har fått oljeläckage från toppen på min Bison då jag kör den riktigt varm. Kan det räcka med en efterdragning av topparna?Att tänka på?
Bild
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Inlägg av nisse »

Ja: Man bör alltid efterdra bultarna i toppen. När motorn är varm,Släpp loss endast en bult ca 1/2 varv drag sedan med moment, sedan nästa och nästa. Släpp aldrig loss alla samtidigt vid efterdragningen, en i taget. Lycka till.
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Jo det stämmer ju att man ska efterdra en ny toppackning, men din är gammal gissar jag.

Som jag ser det kan du inte förstöra något så prova en efterdragning men jag tror inte det kommer att hjälpa. Däremot är chanserna rätt goda att det inte är värre än att din packning är dålig så det borde räcka med att byta den.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

instämmer med ake64. snygg bison di har föressten
hej, jag
Erik
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juli 2008, 00:25

Inlägg av Erik »

Hej och tack för svaren. Ja det är gamla packningar så dom kanske borde bytas.Var har dom bra pris på dessa?
Ska köra hem sista timmerlasset i morgon. Vi får hoppas den håller.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

ska du byta packning så antar jag att du ändå ska ta en hel sotningsats, (avgas,insug,termostat,topplock-packning) så går dom på 1200kr hos www.oie.se , men du behöver ju två. jag tycker att du ska slipa ventilerna när du ändå har isär det , det gör mer nytta än man tror
hej, jag
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Inlägg av nisse »

När det bara är fråga om olja som kommer ut behöver du oftast inte byta packningarna, prova att bara efterdra bultarna. Men en topprenovering är aldrig fel om motorn är svårstartad eller så.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

jag tycker att om man lyfter en topp så ska den renoveras, även om traktorn inte är svårstartad så mår den bäst av det
hej, jag
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Inlägg av nisse »

Man lyfter inte av toppen vid efterdragning av bultarna, bara släpper en bult ca 1/2 varv sedan momentdrar den, sedan nästa och så vidare....
Brukar gå att dra åt mycket mer än det 1/2 varv du släppte bulten.
Topplock skall alltid efterdragas efter varmkörning. Att tänka på är att en topp kan ej renoveras hur många gånger som helst. Skall ej göras i tid och otid. Är motorn svårstartad eller det var länge sedan renovering kan man ta ett kompressionsprov för att se värdena.
Erik
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juli 2008, 00:25

Inlägg av Erik »

Nej svårstartad är den aldrig, kan hoppa igång även på ett mycket klent batteri där knappt motorn går runt. Bonn som jag körde timmer ifrån blir lika impad varje gång han ser Bison i rörelse, " den röker ju ingenting" brukar han säga, och nu gick det ändå bra tungt.Bildhttp://i492.photobucket.com/albums/rr29 ... /Vr025.jpg[/img]
Henrik.S
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 mars 2009, 19:27

Inlägg av Henrik.S »

Då verkar det som en topp renovering inte är aktuellt, byt packningar och du har en traktor i många år till framöver :wink:
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

japp bytt packningen ( det räcker nog med att byta den som läcker). så har du en fantastisk traktor länge till.
hej, jag
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Inlägg av nisse »

Det är ju bara olja som kommer ut, endast då motorn är riktigt varm, själva oljetrycket är ju inte så högt. Alltså är det en minimal springa, oljan försör ju inte packningen som varm kompressions-gas gör, så packningen är det nog inet fel på. Har själv "efterdragit" flera olje-läckande toppar som genast efter åtdragning slutat läcka olja. Så varför inte börja med det enklaste och billigaste sättet? Man behöver inte ens släppa ut kylvattnet mm.
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

det kanse kan gå, men risken fins alltid att pakningen skjuter vid sämsta tilfälle om man inte byter den, en topppackning som läcker olja är ofta ett täcken på att den är dålig
hej, jag
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Inlägg av nisse »

Visst är det alltid bra att byta topppackning, men topplockspackningen skjuter inte på grund av ett litet oljeläckage ut från motorn,oljetrycket är ju bara några få bar. Att det läcker beror på att packningen kanske ej fick rätt moment då den drogs fast eller att den inte moment drogs efter varmkörning. Det är större risk att packningen skadas då den inte är rätt åtdragen Det händer ju att topplock behöver planas för att bli täta, men då oftast gällande kompressionen och så är det tydligen inte i detta fallet, då motorn för övrigt går och startar perfekt. Finns ju ett mekanlacks-trix för otäta toppar som man kanske inte bör rekomendera andra.....
Låst