Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

hjälp mig

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

volvo-e-najs
Inlägg: 74
Blev medlem: 22 februari 2009, 17:25

hjälp mig

Inlägg av volvo-e-najs »

hallå ja indrar bara om hur man ställer in magneten på min t22 för den står mitt ute på baken de börja med att den börja hosta och harckla sen stanna ja den och rengjorde föggen men den fick ingen gnista så ja kolla magneten men den stod helt galet så snälla nånn hjälp mig
Kloge
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 augusti 2007, 22:31

Inlägg av Kloge »

D-lito
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 september 2009, 17:44

Re: hjälp mig

Inlägg av D-lito »

Något sent kanske men man vet ju inte om du fick någon hjälp tidigare.Kom inte ihåg var jag snappade upp nedanstående men det fungerade för mig iallafall.
Hur ställer jag in magneten rätt?
A: Om du har grejat med magneten kan den ha kommit ett varv fel. Detta kan lätt hända även om man har märkt upp "kopplingsklon" mellan magnet och regulator. Om du ser till att ställa ettans cylinder i tändningsläge (första cylindern framifrån), om du tar bort ventilkåpan och känner att båda vipp-armarna (på ettan) är fria (glappar), känn med en mejsel i tändstifthålet när cylindern är i topp (använd gärna startveven). Då har du ettans cylinder i tändläge. Det finns en markering på fördelarlocket (1).Står rotorn innanför fördelarlocket och pekar mot markeringen 1, då är du i närheten. Nu skall du också ha en viss förtändning, den justerar du på kopplingen som finns mellan magneten och varvtalsregulatorn. Släpp de två skruvarna med 10mm-skallar och vrid kopplingen fram eller tillbaks. När man justerar så kan man prova lite fram och tillbaka och provstarta dessemellan för att och prova sig fram. Det har också konstaterats att denna tändningsmagnet är väldigt känslig för vilket stift man väljer. NGK B6S sägs vara lämpligt. Kolla också brytargap 0,35-0,45 mm enligt specifikation. Om den trots justering "skjuter" så kan det betyda för snål bränsletillförsel. Denna justerar man på nålen till huvudmunstycket under förgasaren.
Låst