Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hjullastare/tipload
Moderator: Moderatorer
Hjullastare/tipload
Hej tanter och Gubbar! Jag och grannen har varit inne på Volvo BM:s hemsida och kollat på hjullastare. Min fråga är: Vad betyder Tipload straight och Tipload full turn. Det kan knappast inte ha att göra med hur mycket den orkar lyfta. Är det brytkraften det är frågan om?
Hej själv
Jag kollade på LM1640 och jämförde den svenska och engelska brochyren. Tipload översätter de med tipplast. Kan det vara så att det är hur mycket man kan ta i skopan innan bakänden lyfter (den tippar). Det händer ju fortare vid full sväng så det skulle kunna förklara den lägre tipplasten vid full sväng jämfört med när den står rakt.
mvh Åke
Jag kollade på LM1640 och jämförde den svenska och engelska brochyren. Tipload översätter de med tipplast. Kan det vara så att det är hur mycket man kan ta i skopan innan bakänden lyfter (den tippar). Det händer ju fortare vid full sväng så det skulle kunna förklara den lägre tipplasten vid full sväng jämfört med när den står rakt.
mvh Åke
Jag har letat som sjutton efter en definition men hittade ingen. Däremot verkar det på diskussioner som att det är när den tippar.
Jag klippte ut nedanstående från denna tråden.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... t=tipplast
För övrigt jag nämna att storleksbenämningen på Volvo lastare från och med Lxx-serien avser tipplast. Dvs en L50 tippar vid ca 5 ton, en L18 vid ca 18 ton. Nu är inte dessa vikter helt exakta men på ett ungefär.
Och normal arbetslast som maskinerna är rekommenderade för ligger väl nånstans runt halva tipplasten.
Tjänstevikten ligger runt 50% högre än tipplasten.
Men som sagt, detta är inte exakta siffror.
mvh Åke
Jag klippte ut nedanstående från denna tråden.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... t=tipplast
För övrigt jag nämna att storleksbenämningen på Volvo lastare från och med Lxx-serien avser tipplast. Dvs en L50 tippar vid ca 5 ton, en L18 vid ca 18 ton. Nu är inte dessa vikter helt exakta men på ett ungefär.
Och normal arbetslast som maskinerna är rekommenderade för ligger väl nånstans runt halva tipplasten.
Tjänstevikten ligger runt 50% högre än tipplasten.
Men som sagt, detta är inte exakta siffror.
mvh Åke