Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
motorkrångel?????????
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 8 februari 2009, 19:54
motorkrångel?????????
Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Startade min bm650 -76 idag för att skotta , men efter ca 5-10 minuters körtid hostar den till och lägger av , inget skrammel men nu går den inte runt på start motorn .............suck va kan ha hänt ???? Befarar ju det värsta men hoppas att det inte är riktigt så illa .........(Jo det finns olja i den ) Någon som har en ide av vad som kan ha hänt ?
Startade min bm650 -76 idag för att skotta , men efter ca 5-10 minuters körtid hostar den till och lägger av , inget skrammel men nu går den inte runt på start motorn .............suck va kan ha hänt ???? Befarar ju det värsta men hoppas att det inte är riktigt så illa .........(Jo det finns olja i den ) Någon som har en ide av vad som kan ha hänt ?
Motorn på min Victor havererade för några år sen pga att vevstaksbussningarna spruckit söner i små bitar likt pusselbitar, till slut kom bitarn i kläm och skar fast. En vevstake bröts av och slog sönder blocket. Köpte en begagnad motor som jag tog isär för kontroll, även den hade samma fel. Om jag inte kollat så kanske den också havererat. Nån som vet varför sånt händer? Fick tag i nya bussningar hos Lantmännen . Hoppas din traktor bara har nåt enkelt (billigt) fel. Har du kollat om startmotorn fastnat?
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 november 2008, 13:12
- Ort: Oskarstr
Tjena
Till de som pratat om viktorna: detta är ganska normalt slitage, förr i tiden plockades de allra flesta traktorer som gick mycket på gårdarna ner med jämna mellanrum för att kolla slitage med mera med ett par år eller x antal tusen timmar. Speciellt på vintrarna plockades dom ner traktorerna för översyn. Traktorerna byggdes med dessa tankar om regelbunden översyn av slitage. Kanske missats av tidigare ägare ? Känner en som jobbat på Lantmännen från början på -50talet till 2000. Han har berrätat att det var just så här man gjorde väldigt ofta förr. Idag kör man till det rasar istället och tar oftast hela smällen ute på åkern mitt på sommarn. Volvo bm var ett bra företag där man fick ha synpunter, han jag känner var upp där i Eskilstuna med jämna mellanrum för konfernser där de flest bm säljarna, inte bara lantmännen fick vara med och lämna sina åsikter.
Nu tillbaks till 650 in. Går motorn runt om du vrider med något järn till remskivan, eller ännu bättre, år motorn runt om du tar och vrider på svänghjulet i hålet man har när man vrider runt motorn för ventiljustering. Går den runt då så kan du kolla om det går att starta den med att ta ström från från den grova matarledningen(30) på startmotorn genom att bygla en kabel till solenioden (anlsutning50). Blir kabeln varm utan att den slår till har du en kass startmotor. Kolla också så att det verkligen kommer ström i den grova kabeln. Startar motorn så har du problem någonstans på vägen till startmotorn, Bm 650 har en brytare som gör att kopplingen måste vara nere, kan krångla väck plockad på våran 650. Att den stannat kan bero på vatten i diseln, täta diesel filter otät bränslesystem. Ibland kommer allt oturligt på samma gång.
Hoppas inte jag varit för jobbig, hoppas detta hjälper dig på traven. Blir entuiastisk av gamla trotjänare som krånglar.
Lycka till
MVH/Daniel
Till de som pratat om viktorna: detta är ganska normalt slitage, förr i tiden plockades de allra flesta traktorer som gick mycket på gårdarna ner med jämna mellanrum för att kolla slitage med mera med ett par år eller x antal tusen timmar. Speciellt på vintrarna plockades dom ner traktorerna för översyn. Traktorerna byggdes med dessa tankar om regelbunden översyn av slitage. Kanske missats av tidigare ägare ? Känner en som jobbat på Lantmännen från början på -50talet till 2000. Han har berrätat att det var just så här man gjorde väldigt ofta förr. Idag kör man till det rasar istället och tar oftast hela smällen ute på åkern mitt på sommarn. Volvo bm var ett bra företag där man fick ha synpunter, han jag känner var upp där i Eskilstuna med jämna mellanrum för konfernser där de flest bm säljarna, inte bara lantmännen fick vara med och lämna sina åsikter.
Nu tillbaks till 650 in. Går motorn runt om du vrider med något järn till remskivan, eller ännu bättre, år motorn runt om du tar och vrider på svänghjulet i hålet man har när man vrider runt motorn för ventiljustering. Går den runt då så kan du kolla om det går att starta den med att ta ström från från den grova matarledningen(30) på startmotorn genom att bygla en kabel till solenioden (anlsutning50). Blir kabeln varm utan att den slår till har du en kass startmotor. Kolla också så att det verkligen kommer ström i den grova kabeln. Startar motorn så har du problem någonstans på vägen till startmotorn, Bm 650 har en brytare som gör att kopplingen måste vara nere, kan krångla väck plockad på våran 650. Att den stannat kan bero på vatten i diseln, täta diesel filter otät bränslesystem. Ibland kommer allt oturligt på samma gång.
Hoppas inte jag varit för jobbig, hoppas detta hjälper dig på traven. Blir entuiastisk av gamla trotjänare som krånglar.
Lycka till
MVH/Daniel
Öööö...Kron230 skrev:Bm 650 har väl D42-motor, alltså Perkins? Kolla transmissionen fram på motorn. Har varit med om att renovera en motor på en 4200 lastmaskin som har samma motor, där hade ett drev gått sönder. Enligt uppgift ganska vanligt fel.
Utan att vara HELT säker (men nästan helt säker) så är väl ändå D42 en BM Volvomotor?
D39 är däremot en Perkinsmotor. Och TD40... Och D25...