Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
victor
Moderator: Moderatorer
Förtydliga var det kommer ut olja. Om det droppar ur ett hål under bromstrumman så kommer oljan med all säkerhet från växellådan/differentialen.Där sitter 2 dubbla packboxar,tidigare var den ena av filt men numera två likadana vanliga. Om det är där felet är så är säkert bromsbanden insmorda med olja eftersom oljan följer axeln och hamnar i bromstrumman.Då blir det att plocka ner hela slutväxeln, kul, den väger nog 70-80 kg.Finns även en tätning bakom bromstrumman. Om oljan kommer ut nära hjulet så är det en tätning där som läcker.Orsaken till det är att man kanske inte smort tätningen på länge via smörjnippeln i hjulcentrum. Har själv köpt alla tätningar av Lantmännen.
ja att det kommer från växellåda är säkert pga oljan så går det härleda den dit..... tackar för tipset blir det till att börja till helgen då...... har sprängskiss så det ska nog funka.... men tackar för tipset, är det nån annan som har gjort samma jobb och vet några mer tips eller saker som är värt att tänka på så är det tacksamt med svar.... //anders
Om du inte har verkstadshandbok så finns den att ladda ner på Maskinisten.net . Om bromsbanden klarat sig från olja så kan du ju passa på att schimsa ut den fyrkantiga klack som ligger an mot exenteraxeln med tunna brickor så kan du köra länge till med banden. Var försiktig när du lyfter tillbaka slutväxeln, det är lätt att förstöra tätningarna med axeln när du ska passa in bromsbackarna i trumman. Det märker du ju inte förrän du kört ett tag... Fasa av banden i kanten så är det lättare att få in dom i trumman. Utgår från att du släppt på justeringen.
jo så här var det när traktor införskaffades så var växellåda totalt slut så ny införskaffades, endast ny olja i lådan resterande var inget fel på..... tanken i det läget var att gå igenom bromsar o resterande framåt sommarn och då byta oljorna, det är ju inte direkt 12 timmars pass man klämmer in om dagarna med den så det dög med en rullande renovering vid det tillfället. därav vet jag vart oljan kommer från....