Hej, har en Valmet 2105 som gått ca 5600tim.
Traktorn har börjat bli lite trött tycker jag och går inte lika bra som tidigare.
Lyfte ur spridarna och provtryckte dom fick ett värde på ca 210 på fem av dom, den sjätte sitter kvar i toppen fick inte ut den på villkors vis.
En av spridarna betedde sig dock lite lustigt, vid ett värde på typ 100 började det att droppa/rinna disel om den men efter ett par pumpanden blen den normal.
Vad kan detta bero på? Kan den ha hängt sig på något vis?
Passade även på att låna en mätare och ta ett kompressionsprov.
Fick då detta resultat.
Cyl 1: 26 bar
2: 27 bar
3: 24 bar
4: 21 bar
5: ej kollad
6: 19 bar
Varkar ju inte så lovande.
Vad göra härnäst?
Ytterligare ett fel är att den spär motoroljan med diesel, borde väl komma från insprutningspumpen tror jag. Eller är det så att om man har dålig komp på en cylinder så kan det rinna ner diesel den vägen?
Hoppas det finns någon som kan ge mig lite tips om hur jag går vidare eller e det bara att lämna in på verkstad och ta fram den STORA plånboken?
Vad kostar en komplett motorrenovering ca? Någon som har råkat ut för detta kanske.
//Jonas
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Valmet 2105 TD60 går ej bra
Moderator: Moderatorer
Det verkar som det är dags för en ordentlig översyn och renovering tycker jag. Vevhusventilerar den mycket? Försvinner kompressionen neråt så borde den ventilera en hel del för det var ju väldigt dåligt på ett par "burkar". Försvinner den istället åt andra hållet så har du otäta ventiler,kolla så inte det är några ventiler som "står på" utan att det är korrekt ventilspel.
Spridartrycket verkar vara okej,den där som verkade lite konstig kanske du får byta spets på.
Att den spär motoroljan är sannolikt matarpumpen eller insprutningspumpen.
En motorsats till en TD60 kostar runt 15000 kronor,ska sedan en auktoriserad verkstad göra jobbet så får du nog va utrustad med en ganska stor plånbok,å andra sidan kan man förhoppningsvis räkna med att arbetet blir riktigt utfört.
Spridartrycket verkar vara okej,den där som verkade lite konstig kanske du får byta spets på.
Att den spär motoroljan är sannolikt matarpumpen eller insprutningspumpen.
En motorsats till en TD60 kostar runt 15000 kronor,ska sedan en auktoriserad verkstad göra jobbet så får du nog va utrustad med en ganska stor plånbok,å andra sidan kan man förhoppningsvis räkna med att arbetet blir riktigt utfört.
Det betyder att om du har samma komp efter att du har hällt i olja (en liten skvätt bara så det inte tar stopp) så är det nästan helt säkert ventilerna som läcker, men blir kompen bra är det kolvringarna.
Givetvis kan det vara en kombination också, men generellt kan man säga så. Hur som helst är det ingen exakt vetenskap och jag blev lurad häromdagen när jag tog kompprov på en B20. Jag hade dålig komp på 3:an och det var ingen skillnad med olja så jag trodde på toppen. När jag kom in i motorn såg jag lite konstiga märken och lyfte ur kolvarna. Då saknades det stora bitar av kolvringarna, så antingen hade jag slagit i för lite olja eller så hade den runnit rätt igenom utan att märkas.
mvh Åke
Givetvis kan det vara en kombination också, men generellt kan man säga så. Hur som helst är det ingen exakt vetenskap och jag blev lurad häromdagen när jag tog kompprov på en B20. Jag hade dålig komp på 3:an och det var ingen skillnad med olja så jag trodde på toppen. När jag kom in i motorn såg jag lite konstiga märken och lyfte ur kolvarna. Då saknades det stora bitar av kolvringarna, så antingen hade jag slagit i för lite olja eller så hade den runnit rätt igenom utan att märkas.
mvh Åke
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 november 2008, 13:12
- Ort: Oskarstr