Hej ! Har en BM400 utrustad med servo och frontlastare av rörmodell med följande problem:
Styrningen låser sig hela tiden och går inte att rubba en tum ens med våld. Dock om man samtidigt använder frontlastaren eller tippar skopan när man svänger så går det att styra som vanligt och då funkar även servon.
Alltså om jag ska köra efter exempelvis en väg så måste jag hela tiden sitta och dra i spakarna till skoptömningen för att inte åka i diket !
Kan väldigt lite om hydraulsystem eller traktorer i övrigt så jag är tacksam om det finns någon med en lösning på mitt problem. Kan det vara nån ventil eller nåt liknande som kärvar ?
[/b]
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Problem med låst styrning BM400 ?!
Moderator: Moderatorer
Har det kommit bara utan anledning, eller är det efter att man gjort nånting i hydraulsystemet?
är det vanlig hjälpservo eller är det hydrostat?
Det känns som om det är nåt felkopplat, som omtrycket till styrningen kommer via returen från lastarventilen eller liknande...
Men då kan det ju inte kommit av sig själv.
Det känns som om det är nåt felkopplat, som omtrycket till styrningen kommer via returen från lastarventilen eller liknande...
Ralle skrev:Har det kommit bara utan anledning, eller är det efter att man gjort nånting i hydraulsystemet?
Oj oj vilka frågor, ingen aning faktiskt. Skulle gissa på en vanlig hjälpservo ? en svart "hudraultub" som sitter monterad vid vänster framhjul.
Det kan omöjligt vara felkopplat eftersom ingen varit där å pillat och den har funkat klanderfritt i flera år, tills förra vintern. Upptäckte nu idag när jag drog igång traktorn att hudrauliken i frontlastaren är svag, man får varva som en vettvilling för att den ska orka lyfta en tom skopa..
Verkar som att trycket försvinner på nåt sätt...