Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Oljelekage ochskrapande låda.
Moderator: Moderatorer
Oljelekage ochskrapande låda.
hejsan, tänkte nu i vinter putsa upp min Bm Terrier med lite färg.
tänkte även passa på att åtgärda oljelekaget i höger bakaxel samt fundering kring kopplingen.
Gällande lekaget så är det väl den yttre packboxen man byter?
oie hade inte denna packbox, undrar vart man kan hitta en sådan eller om Bm 400 kan passa, ser ju ungefär likadan ut på utsidan(trumpeten)
någon som kan peka ut den delen som ska bytas på bilden?http://img175.imageshack.us/my.php?image=axelqo7.jpg
Gällande kopplingen, så skorrar det och det är välldans svårt att få i en växel när traktorn stått ett tag(fullt förståligt) det funkar kanon när man väl fått i en växel och kör men om man lägger i friläge och väntar liten stund så är växlarna lite sega att få i igen. dok inte lika illa som vid första starten.
Är det något man borde justera eller är det mer körning som gäller?
tänkte även passa på att åtgärda oljelekaget i höger bakaxel samt fundering kring kopplingen.
Gällande lekaget så är det väl den yttre packboxen man byter?
oie hade inte denna packbox, undrar vart man kan hitta en sådan eller om Bm 400 kan passa, ser ju ungefär likadan ut på utsidan(trumpeten)
någon som kan peka ut den delen som ska bytas på bilden?http://img175.imageshack.us/my.php?image=axelqo7.jpg
Gällande kopplingen, så skorrar det och det är välldans svårt att få i en växel när traktorn stått ett tag(fullt förståligt) det funkar kanon när man väl fått i en växel och kör men om man lägger i friläge och väntar liten stund så är växlarna lite sega att få i igen. dok inte lika illa som vid första starten.
Är det något man borde justera eller är det mer körning som gäller?
Bm 425/Terrier 59a och en Gr
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 november 2008, 13:12
- Ort: Oskarstr
Rätta mig gärna om jag har fel men är inte en terrier (425) en bm 320 med en bensin motor ?
Då skulle väl tätningar från en 320 bakaxel passa ?
Jag tycker väl att lantmännen måste kunna ta fram reservdelar fortfarande på något sätt. På lantmännen har det ibland varit så att vissa grejer har funnits på hyllan men ej i deras listor i datorerna. Har hänt mig
Det här med kopplingen, det är väl lite typsikt för en gammal hederlig o-synkad växellåda. När det brukar krångla för mig så brukar jag trampa och släppa upp kopplingen ganska snabbt och sedan ganska snabbt lägga i växel. Heller inget onormalt att det skrapar ganska mycket i vxl lådan när man lägger i växel. På min och fars gård har vi 6 traktorer plus lastbil och traktorgrävare med osynkade växelådor. Alla låter mer eller mindre, men det gjorde dessa traktorer även när min farfar köpte dom nya på lantmännen.
MVH/Daniel
Då skulle väl tätningar från en 320 bakaxel passa ?
Jag tycker väl att lantmännen måste kunna ta fram reservdelar fortfarande på något sätt. På lantmännen har det ibland varit så att vissa grejer har funnits på hyllan men ej i deras listor i datorerna. Har hänt mig
Det här med kopplingen, det är väl lite typsikt för en gammal hederlig o-synkad växellåda. När det brukar krångla för mig så brukar jag trampa och släppa upp kopplingen ganska snabbt och sedan ganska snabbt lägga i växel. Heller inget onormalt att det skrapar ganska mycket i vxl lådan när man lägger i växel. På min och fars gård har vi 6 traktorer plus lastbil och traktorgrävare med osynkade växelådor. Alla låter mer eller mindre, men det gjorde dessa traktorer även när min farfar köpte dom nya på lantmännen.
MVH/Daniel
Angående kopplingen, menar du att det skorrar när du ska lägga i en växel och traktorn står stilla?
Då har det inte så mycket met att den är osynkad att göra, synk hade hjälpt, men problemet är att den inte kopplar ur ordentligt.
Kan räcka med att justera kopplingen, prova med det.
Draggar traktorn nåt när du står med växel i och kopplingen nertryckt?
Hur mycket behöver du släppa kopplingen innan den drar? Du ska kunna släppa upp den lite innan det händer nåt.
Är kopplingen okej kan det vara stödlagret i svänghjulet som kärvar, då snurrar lådan med fast kopplingen är nertryckt innan man fått i växeln, då kan det vara svårt att få i nån växel.
Då har det inte så mycket met att den är osynkad att göra, synk hade hjälpt, men problemet är att den inte kopplar ur ordentligt.
Kan räcka med att justera kopplingen, prova med det.
Draggar traktorn nåt när du står med växel i och kopplingen nertryckt?
Hur mycket behöver du släppa kopplingen innan den drar? Du ska kunna släppa upp den lite innan det händer nåt.
Är kopplingen okej kan det vara stödlagret i svänghjulet som kärvar, då snurrar lådan med fast kopplingen är nertryckt innan man fått i växeln, då kan det vara svårt att få i nån växel.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 november 2008, 13:12
- Ort: Oskarstr
Tjena
Detta med att en osynkad växellåda låter mer än en synkad är ju för att synkringarna i lådan är till för att anpassa drevens hastighet till varandra. När synkringarna är väldigt slitna eller det är en helt osynkroniserad växellåda så skrapar det tills dreven nått samma hastighet med varandra. Och som sagt innan så skrapade växellådorna när dom var nya, det ligger i konstruktionen. Men det är ju fortfande bra grejer eftersom det är någon som har byggt Volvo Bm grejerna med tanke på att det ska hålla.
Som föregående inlägg sa kan det ju också vara något av detta.
Lycka till
MVH Daniel
Detta med att en osynkad växellåda låter mer än en synkad är ju för att synkringarna i lådan är till för att anpassa drevens hastighet till varandra. När synkringarna är väldigt slitna eller det är en helt osynkroniserad växellåda så skrapar det tills dreven nått samma hastighet med varandra. Och som sagt innan så skrapade växellådorna när dom var nya, det ligger i konstruktionen. Men det är ju fortfande bra grejer eftersom det är någon som har byggt Volvo Bm grejerna med tanke på att det ska hålla.
Som föregående inlägg sa kan det ju också vara något av detta.
Lycka till
MVH Daniel
Vad jag menade var att när man står stilla ska ju lådan stanna när man trycker ner kopplingen, och en iläggning av växeln borde gå smärtfritt även med osynkad låda.
Men om kopplingen draggar fortsätter ju delar av lådan att snurra, och då blir det värre!
De flesta växlingsproblem med stillastående traktor beror på draggande koppling.
Men om kopplingen draggar fortsätter ju delar av lådan att snurra, och då blir det värre!
De flesta växlingsproblem med stillastående traktor beror på draggande koppling.
Hej!
Tråden är inte dagsfärsk men jag svarar ändå. Om du inte får tag i någon packbox som direkt är avsedd för traktorn så är det bara att mäta upp med skjutmått och åka till närmsta hydraulikfirma. Packboxar finns i de flesta mått och i olika utförande. Jag bytte packboxar i slutväxlarna på bm 36 i sommras och det var inga problem att få tag i de måtten. Inte kostar det många kronor styck heller.
Micke.
Tråden är inte dagsfärsk men jag svarar ändå. Om du inte får tag i någon packbox som direkt är avsedd för traktorn så är det bara att mäta upp med skjutmått och åka till närmsta hydraulikfirma. Packboxar finns i de flesta mått och i olika utförande. Jag bytte packboxar i slutväxlarna på bm 36 i sommras och det var inga problem att få tag i de måtten. Inte kostar det många kronor styck heller.
Micke.