Vi har en volvo bm 650 års 73 som går dåligt och knackar. den baksuger i avgasröret. har kollat spridarna på alla fyra och dom har ett fin sprut.
Undrar vad det är som inte stämmer med traktorn??? nån som kan svara på min enkla fråga
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Volvo bm 650 går dåligt
Moderator: Moderatorer
-
BM 650
Åkte på ett liknande haveri för några månader sedan. Avgasventilen bränd , smådelar från ventiltallriken orsakade `knackandet´när de kom ikläm mellan kolv och topplock. Insugningsventilens tallrik blev också klämd med påföljd att den blev skev. Ventilsätena klarade sig - fräste dem. ( Otrolig hur Volvoventiler och säten har stigit i pris på bara något år ).
Jag tog bort insprutaren och testade med hjälp av blåspistolen i spridarhålet - tätade så gott det gick med papper. ´Spärrade´motorn med kolven i topp och stängda ventiler. Fick genomblåsning på både avgas- och insugningssidan.
Av din beskrivning verkar det som att du har ett liknande haveri.
Jag tog bort insprutaren och testade med hjälp av blåspistolen i spridarhålet - tätade så gott det gick med papper. ´Spärrade´motorn med kolven i topp och stängda ventiler. Fick genomblåsning på både avgas- och insugningssidan.
Av din beskrivning verkar det som att du har ett liknande haveri.
-