Hej 320:an går fint med drag på men vid motorinbromsning för bakaxeln ett "skrapande" metalliskt ljud, hörs som om något sku skrapa emot varandra eller eventuellt ett lagerfel? Någon som haft liknande problem?
Tacksam för svar
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
bm 320:an för ljud vid motorinbromsning
Moderator: Moderatorer
samma problem
Jag har ett liknade broblem på min victor, det skrapar nogot hemskt när jag backar, å lite mil när man kör på hösta växlen å gasar redigt, bytte oljan ute i hjul husen i dag men dte hjälpte faktist inte, även fast det var för lite olja i dom.
men kolla alal oljor, så minskar det nog, fall det skule va för lite olja
skulle gärna uppskata å veta vad det beror på
men kolla alal oljor, så minskar det nog, fall det skule va för lite olja
skulle gärna uppskata å veta vad det beror på
-
Tjena
Här hemma på våran gård så hade farsan problem med en gammal miltär bm 600. Växellådan förde en massa oväsen vid motorbromsning.
När man körde och motorbromsade i en nerförsbake så lät det som om växellådan skulle ge sig. Och vi har bra med backar här 100meters höjdskillnad mellan våra gårdar.
När jag och farsan började plocka med växellådan så visade det sig att pinjongens mutter satt lös. Muttern drogs åt och säkrades med riktiga pinnsvets loppor. Sedan funkade det bra utan oljud och den går fortfande någonstans nere i kalmar. Pratade med traktordemonteringen i Laholm och de sa att det var ganska vanligt på BM.
Hoppas detta kan vara till hjälp. MVH/ Daniel
Här hemma på våran gård så hade farsan problem med en gammal miltär bm 600. Växellådan förde en massa oväsen vid motorbromsning.
När man körde och motorbromsade i en nerförsbake så lät det som om växellådan skulle ge sig. Och vi har bra med backar här 100meters höjdskillnad mellan våra gårdar.
När jag och farsan började plocka med växellådan så visade det sig att pinjongens mutter satt lös. Muttern drogs åt och säkrades med riktiga pinnsvets loppor. Sedan funkade det bra utan oljud och den går fortfande någonstans nere i kalmar. Pratade med traktordemonteringen i Laholm och de sa att det var ganska vanligt på BM.
Hoppas detta kan vara till hjälp. MVH/ Daniel