Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

volvo bm 430

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Edén

volvo bm 430

Inlägg av Edén »

Hej! vi har problem med en volvo bm 430. Den startar och går jättebra och jättefint, men han ryker ju svart rök!! Han ryker jämt även utan belastning. Han har inte gjort det innan utan det började förra sommaren lite undan för undan. Han drar ej mer olja och orken är det inget fel på. Snälla HJÄLP!!
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Nått har hänt med dieselpumpen så den får mer bränsle gissar jag.
hej, jag
Edén

Inlägg av Edén »

borde inte varvet höjas på han då? mer bränsle=högre varv!! de kan inte vara igensatt luftrenare elle någe?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

ojojoj, om luftrenaren är i genssat så bör du börja sköta dina grejer bättre. ta loss hela lyftrenaren ock plocka i sär den å tvätta i diesel LÄNGE låt den liga i några dagar i diesel helst.
Luftrenan ska skötas ORDENTLIGT

Nej regulatorn styr varvet, men något måste ha hänt med pumpen, om inte det läcker in diesel i gren röret på nått sätt.

Uräktar min lite elka förklaring, men sakaer som missköts är det VÄRSTA jag vet.
hej, jag
ake64

Inlägg av ake64 »

Njaaa, visst ger väl mer bränsle högre varv vid samma belastning.

Regulatorn styr visserligen och försöker hålla inställt varv men det gör den genom att strypa bränslet eller pytsa på mer beroende på om det behövs mer eller mindre kraft för att hålla varvet. Eller har jag missat något??

mvh Åke
Edén

Inlägg av Edén »

Jag hade isär luftrenaren igår oh den såg fin ut, inte mycket skit alls. Det kan inte vara spridarna det är fel på? traktorn har gått 4375h i dagsläget och man ska kolla över dom efter ett visst antal tusen timmar. Vet ej vad rekommenderad timanvisning är men det kanske är dags?

Vi missköter inte våra grejer och när jag menar igensatt luftrenare menar jag inte att han är fullproppad med skit utan en bidragande orsak till problemet.
ake64

Inlägg av ake64 »

Den borde bli svårstartad om du har problem med spridarna. Det är åtminstone min erfarenhet men eftersom den inte tar någon olja så...ja kanske.
Edén

Inlägg av Edén »

ok tack så mycket. ska forska vidare och så blir det nog en vinterreperation efter det. tack så jätte mycket för alla tips! =)
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

ok, då urkäktarjag mej. det kan faktista vara ventilspelet
hej, jag
Låst