Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Termostat

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

daisel
Forumberoende

Termostat

Inlägg av daisel »

Hej, är det nogon som vet en termostat som passar å funkar bra till min victor-60:a. dett sitter nämligen ingen där...
BM471

Inlägg av BM471 »

Finns en annons på blocket, med termostat till bm 1052-motor. Dyr som bara den, men den finns inte att köpa någon annan stans. Det kan ju finnas någon annan som passar med samma mått.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

jag har sett den, för dyrt, men jag åkte till mekonomen å hittade en som passade perfeckt, öppnar vid 82 garder, orginal vid74. men det var det bästa som fans. det duger gott
BM471

Inlägg av BM471 »

Jag har två stycken viktormotorer som inte ens har gått 500h. Det är stationära elverk och jag undrar om motorerna är spegelvänd. Någon sa till mig att dom gick baklänges. Kan det stämma?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

om dom är samma som i båtvertionen så är det baklänges, så mycket vetjag, men inte mer
nissenhj

Inlägg av nissenhj »

daisel skrev:jag har sett den, för dyrt, men jag åkte till mekonomen å hittade en som passade perfeckt, öppnar vid 82 garder, orginal vid74. men det var det bästa som fans. det duger gott
Du får gärna lägga upp mekonomens artikelnummer på denna termostat till oss andra!
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

jag har tuvär inget artikelnumer, men jag åkte till mekonomen med termostatlocket så fixade dom en walter termostat som passade fint
nissenhj

Inlägg av nissenhj »

daisel skrev:jag har tuvär inget artikelnumer, men jag åkte till mekonomen med termostatlocket så fixade dom en walter termostat som passade fint
Har fått info på ett annat forum.
Fords V4 eller mer känd här som Saab V4 den termostaten är identisk med Viktorns. Den enda skillnaden är öppningstemperaturen men det var bara ett par grader det skiljer så det har ingen betydelse.

Han på blocket begär 1100:- !!! Hoppas ingen stackare går på den niten.
I bildelsaffärerna ligger den till V4 på omkring 120:-
Kartongen slänger man ändå när man satt i termostaten!
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

jag har sett en bild på blocket, när jag såg den så insåg jag att jag har en sådan hemma som jag fick med när jag köpte ett renoveringsåbjekt, tänka sej dom var exaktlika dana
tommy-BD

Inlägg av tommy-BD »

Termostaten till saab 96 (V4) finns på mekonomens hemsida. Artikelnummret är: 17-3017.87D2 på termostaten, om du ska ha packning (oring) är art,nr: 17-114. Yttermåttet på flänsen är 48mm och 20mm åt vardera hållet från flänsen mätt. Kan ju ta av locket och mäta före man beställer. Finns även vintertermostat att beställa. Priset på term, är 111kr. packn 11kr. Om den passar är det ju betydligt billigare än att ge en tusenlapp på blocket
nissenhj

Inlägg av nissenhj »

tommy-BD skrev:Termostaten till saab 96 (V4) finns på mekonomens hemsida. Artikelnummret är: 17-3017.87D2 på termostaten, om du ska ha packning (oring) är art,nr: 17-114. Yttermåttet på flänsen är 48mm och 20mm åt vardera hållet från flänsen mätt. Kan ju ta av locket och mäta före man beställer. Finns även vintertermostat att beställa. Priset på term, är 111kr. packn 11kr. Om den passar är det ju betydligt billigare än att ge en tusenlapp på blocket
På ett annat forum har jag läst om flera som använder denna V4 termostaten och det skall inte vara vintermodellen.
Så det behövs inte mätas!

Det är inte bara mekonomen som har den utan även alla andra bildelsbutiker förutom biltema.
rikard

Inlägg av rikard »

Vill man ha en orginal termostat så har lantmännen,
det står visserligen valtra på kartongen, men den kostar bara en hundring...
likadant så har de renoveringssatser till vattenpumparna på victorn, vilket offta brukar vara ett hett diskussionsämne... problemet är att artikelnumren är ändrade så många gånger hos lantmännen att de inte vet riktigt vad de har att sälja många gånger...
Jag handlar hos lantmännen med hjälp av skjutmått och gamla kataloger, inte med hjälp av dator... :?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

bra att veta
nissenhj

Inlägg av nissenhj »

rikard skrev:Vill man ha en orginal termostat så har lantmännen,
det står visserligen valtra på kartongen, men den kostar bara en hundring...
likadant så har de renoveringssatser till vattenpumparna på victorn, vilket offta brukar vara ett hett diskussionsämne... problemet är att artikelnumren är ändrade så många gånger hos lantmännen att de inte vet riktigt vad de har att sälja många gånger...
Jag handlar hos lantmännen med hjälp av skjutmått och gamla kataloger, inte med hjälp av dator... :?
Hej!

Har du möjligtvis art.nr på denna valtra termostat?
Låst