Sida 1 av 2
BM 320 styrsnäcka
Postat: 15 februari 2008, 11:22
av hazze9999
Hur fixar man glapp i styrsnäckan till en BM 320 -61:a ???
Postat: 15 februari 2008, 15:43
av Ralle
Jag har fixat glappet på en 400:a, men jag tror inte det är samma snäcka...
Nån som vet?
Postat: 1 mars 2008, 22:39
av daisel
plockarisär å spänner åt, lägger distanser/brickor. eventuelt kan man lösa det med brickor på utsidan
Postat: 3 mars 2008, 09:23
av Ralle
daisel skrev:plockarisär å spänner åt, lägger distanser/brickor. eventuelt kan man lösa det med brickor på utsidan
I min 400:a var jag tvungen att byta ett lager, vilket innebar en del svarvningsjobb mm, men som sagt, jag vet inte om det är samma snäcka, och felet kan ju vara olika också.
Men den blev som ny, helt kanon!
Postat: 7 mars 2008, 10:01
av daisel
Ralle skrev:daisel skrev:plockarisär å spänner åt, lägger distanser/brickor. eventuelt kan man lösa det med brickor på utsidan
I min 400:a var jag tvungen att byta ett lager, vilket innebar en del svarvningsjobb mm, men som sagt, jag vet inte om det är samma snäcka, och felet kan ju vara olika också.
Men den blev som ny, helt kanon!
Så kan man göra om man är ordntlig;P, men jag la bara en bricka mellan snäckan å muttern så blev det perfekt, fast det va på min victor, men när jag totalrenoverar den så ska jag me göra det ordäntligt
Postat: 11 mars 2008, 01:52
av krippe
Lider av samma problem i min 320 -64, ett halvt varv innan det svänger.
Om jag inte sett helt galet på bilder av snäckor från både Boxer och 400:or så anser jag att de är om inte lika så väldigt snarlika.
Ingen som monterat något servoliknande på sin 320?
Postat: 11 mars 2008, 09:27
av Ralle
krippe skrev:Lider av samma problem i min 320 -64, ett halvt varv innan det svänger.
Om jag inte sett helt galet på bilder av snäckor från både Boxer och 400:or så anser jag att de är om inte lika så väldigt snarlika.
Ingen som monterat något servoliknande på sin 320?
Servo borde vär funka samma som till 400:an, i alla fall med lite modifiering.
Däremot ska man nog passa sig för att montera servo innan man åtgärdat den glappa snäckan, om man inte monterar orbitrol förstås.
Jag tittade på en sprängskiss på BM 320, och det verkar inte vara samma snäcka som i BM 400.
Postat: 13 mars 2008, 17:03
av krippe
Jag har inte sett någon sprängskiss på 400:ans snäcka, men tyckte att Boxerns och 400:ans såg likvärdiga ut utanpå som till 320:n.
Snäckan ska fixas på något vis, antingen reparation eller en bättre begagnad.
Hur sitter servot monterat på 400:an?
Orbitrol? = Hydraulstyrning?
Postat: 14 mars 2008, 10:09
av Tector
Just, orbitrol = helhydralisk styrning, ingen som helst mekanisk kontakt mellan ratt och styrhjul.
/Kenta
Postat: 14 mars 2008, 14:36
av Ralle
krippe skrev:Jag har inte sett någon sprängskiss på 400:ans snäcka, men tyckte att Boxerns och 400:ans såg likvärdiga ut utanpå som till 320:n.
Snäckan ska fixas på något vis, antingen reparation eller en bättre begagnad.
Hur sitter servot monterat på 400:an?
Jag har inte heller sett nån skiss på 400:ans snäcka, men jag har ju plockat isär den, och den såg inte ens nästan ut som den skissen på 320:in jag har sett.
Fast jag har hört nån som sagt att det finns två olika till 400:an.
Servot på 400:an är en hydraulkolv som sitter mellan framaxel och ram i stället för staget mellan snäcka och framaxel, med en inbyggd ventil, som sen staget från snäckan sitter på.
Pumpen sitter sen på vänster sida av motorn och drivs av de två lediga remskivorna på vevaxeln.
Postat: 15 mars 2008, 01:48
av krippe
Tack för svaren.
Att det sitter nån ventil i kolven förklarar skissen jag såg på servosystemet. Fick inte ihop det hur det fungerade utan påverkan från ratten.
Frågan är vad som blir billigast,
att reparera snäckan och införskaffa ett servosystem, eller
att köpa ett begagnat orbitrolsystem och anpassa?
Framtiden får utvisa vad det blir.
Vet iaf att köra med nuvarande system är uteslutet...
/krippe
Postat: 18 mars 2008, 23:06
av krippe
Då var snäckan isärplockad, ingen vacker syn.
Tidigare ägare har misshandlat den stackaren kraftigt, huset var svetsat,
axeln till styrarmen svetsad (gått av?), tapparna på styrarmsaxeln var svetsade och rundade med vinkelslip! Skruven på rattaxeln saknade flera bitar och var väldigt tunn över vissa ryggar...
En bättre begagnad ska inhandlas.
Angående servo tror ni att det skulle kunna gå att anpassa
ett från en 430?
Postat: 19 mars 2008, 10:36
av Ralle
krippe skrev:Då var snäckan isärplockad, ingen vacker syn.
Tidigare ägare har misshandlat den stackaren kraftigt, huset var svetsat,
axeln till styrarmen svetsad (gått av?), tapparna på styrarmsaxeln var svetsade och rundade med vinkelslip! Skruven på rattaxeln saknade flera bitar och var väldigt tunn över vissa ryggar...
En bättre begagnad ska inhandlas.
Angående servo tror ni att det skulle kunna gå att anpassa
ett från en 430?
Visst borde det gå att anpassa, satsa dock på en till en 400:a... Fast jag tror det är samma grejer.
Det som kan krånga är kanske utrymmet för pumpen, men jag tror inte det är mindre än på en 400:a, samt att 320 är väl kortare än 400/430, så stag och sånt passar väl inte, men det går väl att kapa/svetsa!
För övrigt kan jag säga att snäckan är inte samma som på min 400:a, den har inga tappar utan två skruvar.
Postat: 20 mars 2008, 00:12
av krippe
Verkar som att 400:ans snäcka är kraftigare om det sitter 2 skruvar istället för skruv/tapp.
400:an är ca20cm längre och 430:n ca35cm längre. Men stagen är som sagt lätta att kapa och svetsa ihop igen.
Huvudsaken att kolven inte är för lång, pumpen bör få plats utan problem.
Postat: 20 mars 2008, 01:49
av krippe
Efter lite letande på nätet så hittade jag att det finns två fabrikat av styrsnäckor, Ross och ZF.
Jag har Ross så du måste ha en ZF (den har två skruvar).
Zf:n är säkert densamma på 400:n och även på Boxer 350.