Sida 1 av 1

Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 20 mars 2010, 17:21
av VolvoBMNisse
Hej!

Var ut och tittade till min BM 430, kollade oljan i motorn, nivån är långt över max strecket på stickan, fast jag bytte till ny olja för ca 2 månader sen, oljenivån var samma innan jag tömde ut den gamla oljan, hällde sen i 6 liter olja men nivån hamnade långt över max strecket, eller om det bara är olja i röret till oljestickan som fastnar på oljestickan när man drar ut den, så det bara ser ut som om det är för mycket olja.

Kan det vara matarpump eller insprutningspump som läcker in diesel i motoroljan ?
Hur ser/känner man på oljan för att bedöma om den är blandad med diesel ?

Märker ingen diesellukt från motoroljan.

Märks inget på motorgången, startar lätt och går bra och svarar bra på gas.

/VolvoBMNisse

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 20 mars 2010, 19:08
av Henrik.S
Sitter hydraulpumpen i bröstkåpan på 430?? Om den gör det så kan oljan i hydraulen läcka in i motorn...

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 20 mars 2010, 19:40
av daisel
Ja luktar oljan mycket diesel?

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 20 mars 2010, 20:55
av VolvoBMNisse
Hydraulpumpen sitter i en kåpa i motorn och drivs med kugghjul via transmissionen, men därifrån har jag inte märkt någon nivåförändring, det är motorolja i hydraulsystemet.

Kan inte känna av någon lukt av diesel från oljan, men den känns som om den kan vara blandad med diesel.
Bytte packningen till matarpumpen en gång, läckte rejält därifrån, kan det vara matarpumpen som läcker ?

Om det är insprutningspumpen som läcker, är det svårt att byta tätningsringen i pumpaxeln ?
Bör jag tömma ur en del olja så den kommer i rätt nivå ?

Ska kolla bättre imorgon hur det ser ut.


NYTT: 2010-03-21

Har nu kollat lite bättre, tog 3 prover på samma motorolja, en ny olja, den andra från en annan traktor med samma olja och tredje från BM 430, kunde nu känna att det luktar diesel från motoroljan på 430:n, nivån ligger ca 2 cm över max på oljestickan, och konsistensen är helt annorlunda, den är mer tunnflytande än någon av de andra proverna, oljan är 15W-40 och det är -20 ute, så skillnaden märktes tydligt.

Vad jag kommit fram till så kan det läcka in diesel i motoroljan antingen från matarpumpen eller insprutningspumpens tätningsring, från vilket är vanligast att det läcker in ?
Hur byter man tätningen i insprutningspumpen om det nu skulle vara den som läcker ?

Kan man fortsätta köra fast oljan är dieselblandad, eller ska man tömma ur en del och fylla upp med ny olja ?

Jag har iallafall beställt en ny matarpump och en tätningssats till insprutningspumpen.
Och så blir det oljebyte igen, men nu får det nog vänta till sommaren.

/VolvoBMNisse

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 26 mars 2010, 21:43
av VolvoBMNisse
Hej!

Hittade kanske ett av felen varför motoroljan blandades med diesel.

Tog loss matarpumpen (utan att lossa bränsleledningarna) och det rann ut diesel då pumpen släppte från motorblocket.

Nu undrar jag om jag kan varmköra motorn trots att motoroljan är dieselblandad, utan att riskera att skada motorn ?

Jag tänkte inte köra den hårt, utan bara försiktig körning och tomgång, bara så den blir så pass var att det går att tömma ut en del av oljan (eller all olja) och fylla på med nytt, då blir det bara kvar dieselblandat i oljefiltret.

Eller är det bäst att byta både olja och filter ?

Jag tänkte tappa ur en del olja och fylla på med ny bara för att kunna kolla om nivån stiger igen, för om nivån stiger igen så är det bortkastat oljebytet då det måste bytas igen efter en kort tid.

Någon som kan svara snabbt på det här ?

/VolvoBMNisse

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 27 mars 2010, 06:52
av ake64
Du måste inte köra den varm för att tömma ut oljan, det är bara det att det tar längre tid för den att rinna ut kall. Jag vet inte var gränsen går när det blir risk att motorn skadas av att oljan är för utspädd så för att vara på säkra sidan hade jag bytt all olja. Det är trots allt en liten kostnad jämfört med om något går snett.

Du lossade matarpumpen skrev du, men jag gissar att du bytte/reparerade den också efter att du konstaterat att det var där dieseln kom från?

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 27 mars 2010, 13:44
av revert
En kommentar: Byter du olja skall du naturligtvis byta filter samtidigt. Det blir bara "dumsnålt" annars.
Du kan se filtret som en del i smörjsystemet, och "Den olja som aldrig kom till användning, är den dyraste oljan!"

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 27 mars 2010, 18:15
av VolvoBMNisse
Jag bytte olja och filter för ca 2 månader sedan, nu har jag upptäckt diesel i motoroljan och måste byta igen, men jag provade tappa ur lite olja och kände på den olja som kom ut, och den kändes bra, så det verkar inte vara så stor mängd diesel som kommit i oljan, kanske 1-2 liter gissar jag på.

Kan inte byta filtret nu, har precis tömt ut oljan, har ingen ny filterinsats och alla affärer är stängda, så jag hoppas det räcker med endast ny olja den här gången, ska fylla upp så nivån står mellan max/min, så ska jag kolla oljenivån noggrant, och eventuellt bedöma om det finns fler läckage, jag ska senare i sommar byta olja och filter igen, då ska den klara sig över nästa säsong.

Jag lossade matarpumpen för att jag skulle byta ut den, hade precis fått hem en ny pump, och det var då jag lossade den från blocket som det rann ut diesel, så det måste ha varit en anledning till att oljan blandades med diesel.

Nu är nya pumpen monterad, men den ger högre tryck så det läcker lite från ena bränslefiltret, hade lite problem vid monteringen, det var så att bränsleröret som går till första filtret, konan tätade inte och röret gick att dra ut ca 4 mm fast skruven var helt inskruvad, fixade detta genom att skaffa lämpliga anslutningar, slangklämmor och slang och tillverkade en ny bränsleledning.

/VolvoBMNisse

Re: Hög oljenivå i motor BM 430

Postat: 29 april 2010, 22:05
av OskarBr
Verkar som du löst ditt dilemma, vad fick du betala för en ny pump? Har haft liknande problem och förhoppningsvis har jag det inte längre se länk; http://bmsidan.egetforum.se/board/diese ... -t920.html