Sida 1 av 1

Oljetryck BM 430

Postat: 10 januari 2010, 22:26
av VolvoBMNisse
Hej!

Nu när det äntligen blev lite varmare väder här, så gick det att köra motorn så den blev lite varmare än tidigare (visaren i början på gröna fältet, tidigare nådde den upp till vita fältet).

Vid start av kall motor så ligger oljetrycket över halva mätaren på tomgång, samma fast man ökar varvet, men då motorn börjar bli lite varm, så minskar oljetrycket så visaren står ca 1 cm ovanför röda fältet på tomgång, när man ökar varvet så ökar oljetrycket, jag undrar om det ska vara så, eller är det något som är fel ?

Jag vet att olja och filter bör bytas snarast möjligt, men kan det göra så att oljetrycket sjunker när motorn börjar bli
varm ?

Har ett litet oljeläckage, packningen till matarpumpen som är dålig.

Motorn startar mycket bra och går mycket bra, tomgången är på 600 varv.

/VolvoBMNisse

Re: Oljetryck BM 430

Postat: 10 januari 2010, 23:55
av revert
Teoretiskt sett så slits oljan med användningen. Så det kan nog ha inverkan. Ett igensatt och smutsigt filter släpper inte igenom någon olja. Den går i stället orenad genom en bypassventil. Kanske att du förlorar lite tryck där?
Har du inga siffermarkeringar på din oljetrycksmätare? Normalt tryck brukar vara 3 - 4 kg/cm2. (Ungefär samma siffror i Bar).

Re: Oljetryck BM 430

Postat: 11 januari 2010, 00:16
av VolvoBMNisse
Hej!

Det finns inga siffermarkeringar på mätaren, det är ca 1 cm rött fält i början på skalan och resten grönt.

I instruktions boken står följande om oljetrycksmätaren:

"
Motorns oljetryck skall normalt vara 2-4,5 kp/cm2.
Detta motsvarar ett visarutslag mot mitten av skalans gröna fält.
Vid låg tomgång är det normalt att visaren går ner mot rött fält.
"

Kan motorn skadas om man kör med gammal olja, även om man bara kör sällan ?

Det är okänt när oljan byttes senast, eller vad för olja som finns i motorn just nu, kanske den byttes för ca 2-4 år sedan,
men jag ska byta både filter och olja, fast det blir inte förrän i vår då det blir varmare ute.

/VolvoBMNisse

Re: Oljetryck BM 430

Postat: 11 januari 2010, 02:15
av revert
Jo, motorn tar skada av gammal olja. Det är ju sotpartiklar och "surt nedfall" (syror) från förbränningen som hamnar i oljan. Därför har fordonstillverkarna satt en gräns för hur länge (långt) man skall köra med oljan.
Gör en jämförelse, inom fritidsbåtvärlden byter man olja vid upptagningen på hösten. Och varje höst dessutom. Detta för att dom sura förbränningsresterna inte skall få någon chans att fräta på lagermetaller och andra ytor som måste vara i god kondition.

Så om du får betänkligheter av detta bistra svar, (som är i all välmening) och bestämmer dig för att byta olja och filter så fort som möjligt, se till att varmköra motorn ordentligt innan bytet. Då rinner oljan lättare och du får med mera av skräpet som håller sig svävande i oljan när den just har blivit omrörd och varm. Även om någon tidigare ägare skulle ha bytt just innan han sålde traktorn till dig, så vet du ju nu när du själv bytte senast. Det underlättar för framtiden.

Jag skall berätta en sann historia om motorolja. För många år sedan köpte jag en bil av en jobbarkompis. Det var en Pegeuot 404, någon 60-talsmodell som jag inte minns just nu. Den hade nog gått omkring 16000 - 17000 mil. Den gick bra och fungerade för det mesta. Jag körde den och tankade som man skall göra. Samtidigt kollade jag oljestickan när jag brukade tanka. Det märkliga var att den drog ingen olja!!! Alltid samma nivå på stickan. Jag körde nog ett par tusen mil, men till slut frågade jag min jobbarkompis "Den drar ju ingen olja. Vad beror detta på? Nej, jag vet det" svarade han. Men detta ville han inte säga inför köpslagningen, för då tänkte han att han inte skulle bli trodd.
Då berättade han hur det egentligen låg till. På sitt tidigare jobb hade han haft tillgång till "Lågpris" på både motorolja och filter. Därför hade han bytt olja och filter ofta i den bilen, antingen det behövdes eller inte, ända sedan den var ny. (Om jag inte minns fel, så låg det t.o.m. två nya filter i bagagen när jag köpte den). Detta var långt innan företeelsen "personalrabatt" blev beskattningsbar inkomst.
Nu var det i stället rosten som åt upp den bilen, men jag hade den nog i fyra år, vill jag minnas.

Så därför: Det blir billigare i längden att byta olja och filter ofta. Motorn lever längre på det.

Re: Oljetryck BM 430

Postat: 11 januari 2010, 22:37
av VolvoBMNisse
Hej!

Tackar för ett bra svar.

Jag är själv mycket noga med olje och fillterbyten, ska byta olja och filter snarast möjligt, innan det är bytt ska jag inte köra mer än vad som är absolut nödvändigt, blir först tidigast någon varm dag under våren då det är svårt att varmköra motorn ordentligt under vintern, om det inte blir så pass varmt att motorn kan varmköras, eller så får det bli ett snabbt oljebyte med ljummen motor nu, och i sommar ett till oljebyte med ordentligt varmkörd motor, kanske man får bort mer föroreningar då.

Ska byta olja och filter en gång/år, även om körtiden inte uppnåtts, en olja blir ju dålig även om motorn inte körs så mycket, har tidigare bytt olja i BM 35 vartannat år, men jag skulle nog kosta på att byta varje år, filtret kanske man kan byta på vartannat oljebyte, eller ska man ta det på varje oljebyte ?

/VolvoBMNisse

Re: Oljetryck BM 430 (bild)

Postat: 16 januari 2010, 20:16
av VolvoBMNisse
Hej!

Har precis bytt motorolja och filter, och vilken skillnad det blev direkt :shock:

Oljetrycket går nu upp till ca 1 cm från max och visaren står helt stilla när motorn går på tomgång, före bytet gick oljemätaren ner till ca 1 cm från röda fältet, då tempmätaren var i början på gröna fältet.

Det verkade vara ca 7-8 liter olja som jag tömde ut, vet inte varför, men tidigare ägare kanske fyllt i 8 liter (2 st 4 liters dunkar), kände ingen lukt av diesel från oljan, däremot var den nästan som svart vatten.

Det måste ha varit ett bra tag sedan olja och filter byttes senast, men nu har jag iallafall ny färsk olja i motorn och nytt oljefilter och traktorn går kanon :mrgreen:

/VolvoBMNisse

Re: Oljetryck BM 430

Postat: 17 januari 2010, 09:51
av nisse
Var noga med att hålla koll på oljenivån/konsistensen så den inte får in diesel i motoroljan och späder ut den. Motorn kan ju förbruka olja som efter hand "fylls på" med diesel.

Re: Oljetryck BM 430

Postat: 17 januari 2010, 11:11
av Lövnäsen
Det låter som att det var ett bra tag sedan det byttes olja i den traktorn.

Skönt att det löste sig på ett relativt billigt sätt, utan en massa motor-renoveringar.