Ny ägare bm425 B16C -Motorproblem
Postat: 10 januari 2010, 19:33
Hej!
I höstas gick jag och köpte mig en bm 425.
Kör med den någon gång i veckan, då lite hö/halm skall in i häststallet mm....
Dock har jag några små problem med den nu...
Nr1: Vid köpetilfället var v-lådan full i vatten. Förra ägaren sa att det var kondens.
Bytte olja nu under hösten. Dock funderar jag på om man kan förhindra det på något sätt.
Självklart står den inne, så ingen vatten som rinner ner via v-spaken eller något sådant. Eller är detta inget allmänt
problem?
Nr2: Varvtalsregulatorn funkar ej på den. (så gasen är nu ett snöre från foten till förgasaren.)
Hur stort ingrepp är det å titta över den? Har viss erfarenhet av att renovera motorer, dock har jag inte en aning om
hur en regulator ens fungerar, så inget jag vill ge mig på bara så där....
Borde ju gå å hitta info ute på nätet, men e lat, så frågar här istället....
Nr3: förgasaren har gjort sitt. Glapp i genomföringen i förgasaren till "gasarmen". (tjuvluft och läcker soppa vid avstängd
motor, flotören är ej tät....)
Röranslutningen till soppan är kass. (Nu är den tätad med kemisk metall)
Så den drar ju tjuvluft, så får köra med chocken ute, vilket medför hög tomgång.
Har ni några tips var man hittar en ny? eller motsvarande som funkar utan större ombyggnad.
Läste någon tråd om en som satt på en Wv bubbla 1300 förgasare på en 425???
Har en liggande någonstanns... Något som rekomenderas?
Nr4: Den e lite lätt i framvagnen när jag kör en del höbalar... (står på röven totalt om jag gasar för mycket!)
Sitter vikter i hjulen och fram på karossen (den vanliga klumpen)
Men frågan: finns det redan någon som har kommit på ett bra sätt så sätta vikter fram, eller får jag luska ut det själv?
Finns säker fler saker som e fel på fanskapet, dock e det detta som retar mig lite!
Hoppas nu ni har tålamod med mig å mina frågor.
MVH Niklas i Halmstad
I höstas gick jag och köpte mig en bm 425.
Kör med den någon gång i veckan, då lite hö/halm skall in i häststallet mm....
Dock har jag några små problem med den nu...
Nr1: Vid köpetilfället var v-lådan full i vatten. Förra ägaren sa att det var kondens.
Bytte olja nu under hösten. Dock funderar jag på om man kan förhindra det på något sätt.
Självklart står den inne, så ingen vatten som rinner ner via v-spaken eller något sådant. Eller är detta inget allmänt
problem?
Nr2: Varvtalsregulatorn funkar ej på den. (så gasen är nu ett snöre från foten till förgasaren.)
Hur stort ingrepp är det å titta över den? Har viss erfarenhet av att renovera motorer, dock har jag inte en aning om
hur en regulator ens fungerar, så inget jag vill ge mig på bara så där....
Borde ju gå å hitta info ute på nätet, men e lat, så frågar här istället....
Nr3: förgasaren har gjort sitt. Glapp i genomföringen i förgasaren till "gasarmen". (tjuvluft och läcker soppa vid avstängd
motor, flotören är ej tät....)
Röranslutningen till soppan är kass. (Nu är den tätad med kemisk metall)
Så den drar ju tjuvluft, så får köra med chocken ute, vilket medför hög tomgång.
Har ni några tips var man hittar en ny? eller motsvarande som funkar utan större ombyggnad.
Läste någon tråd om en som satt på en Wv bubbla 1300 förgasare på en 425???
Har en liggande någonstanns... Något som rekomenderas?
Nr4: Den e lite lätt i framvagnen när jag kör en del höbalar... (står på röven totalt om jag gasar för mycket!)
Sitter vikter i hjulen och fram på karossen (den vanliga klumpen)
Men frågan: finns det redan någon som har kommit på ett bra sätt så sätta vikter fram, eller får jag luska ut det själv?
Finns säker fler saker som e fel på fanskapet, dock e det detta som retar mig lite!
Hoppas nu ni har tålamod med mig å mina frågor.
MVH Niklas i Halmstad