Sida 1 av 1

Fel på oljetrycksmätare, eller?

Postat: 8 januari 2010, 15:17
av herioglyf
Hej

Har en 73:as 650 en sk. kronmodell. Den har nu gått ca 950 timmar från att ha stått på drygt 600 vid förvärvandet som skedde på anbud. Går i huvudsak rätt bra och känns fin. Men jag har egentligen två huvudproblem:

1. Oljetrycksmätaren orkar knappt på det gröna fältet. Kan det vara felaktig mätare?

2. Svårväxlad!! Går ej att växla utan skrap. Dessutom supersvår att växla ner om jag har snabbväxeln i högläge. Sätter jag den i lågläge går det mycket bättre. Min fråga: Är detta vanligt förekommande på 650?

F.ö. tycker jag detta forum verkar mycket intressant och har botaniserat runt lite. Ser ut att finnas en hel del kunskap här vilket är både trevligt och värdefullt.

Re: Fel på oljetrycksmätare, eller?

Postat: 8 januari 2010, 19:50
av daisel
Hej och välkommen .
Svar på fråga 1. ja mätaren kan vara fel, du bör kolla upp detta, för om det är dåligt olje tryck så bör det åtgärdas direkt

Svar på fråga 2. Nja, 650 är lite trögväxlad, så det är bara att leva med

Re: Fel på oljetrycksmätare, eller?

Postat: 9 januari 2010, 13:25
av herioglyf
Någon bra idé om hur man enklast kollar oljetryckmätaren?

Re: Fel på oljetrycksmätare, eller?

Postat: 9 januari 2010, 13:36
av revert
Ny givare eller ny mätare. Det kanske är möjligt att någon verkstad har en "mobil" kontrollmätutrustning, men då får du först kolla upp, och sedan ta dig dit.

Re: Fel på oljetrycksmätare, eller?

Postat: 22 mars 2010, 21:12
av ScorioN
Jag har samma problem på min men hos mig är den helt död.

Har någon koll på var givaren sitter exakt och vad det är för gänga på den?
Jag tänkte byta rakt av.

Har någon koll på vad det ska vara för tryck?

//Anders

Re: Fel på oljetrycksmätare, eller?

Postat: 22 mars 2010, 22:16
av revert
Brukar sitta i närheten av oljefiltret. En liten rund burk med kabelanslutning på. Följ kabeln, och hamnar du i instrumentpanelen så är du rätt.
Trycket skall vara 3 - 4 kg när motorn jobbar. Kanske något ½ kg lägre på tomgång?