Sida 1 av 1
Motorvärmare BM 430
Postat: 5 januari 2010, 21:20
av VolvoBMNisse
Hej!
Fick loss den gamla blockvärmaren och har nu skaffat en ny blockvärmare till min BM 430.
Ska snart montera den i traktorn, hoppas nu bara att den börjar fungera utan problem, ska även hälla i nytt kylarvatten och lufta ur kylsystemet ordentligt innan jag testar motorvärmaren.
Tror inte min glykolprovare visar rätt, jag blandade först 50% och den visade -20, ökade glykolmängden så jag till slut hade blandat 3 liter vatten till 7 liter glykol, då visade mätaren nånstans mellan -30 - -34, tips på en bra glykolprovare ?
Jag har en sådan med ett långt glasrör, en boll högst upp och inne i glasröret en glaskolv med mätskala, tycker dem är ganska krånglig att använda och läsa av.
/VolvoBMNisse
Re: Motorvärmare BM 430
Postat: 6 januari 2010, 06:31
av ake64
Jag håller med dig att de där glykolprovarna kan vara svåra att läsa av men häller du i helt ny vätska behöver du egentligen ingen. Blanda 50/50 så får du en fryspunkt på -35 ungefär och det är det lägsta du kommer till. Häller du i mer glykol höjs frystempen igen och ren glykol fryser vid -13.
Angående glykolprovare så finns det optiska provare idag till vettiga priser. De ska vara lätta att läsa av men jag har ingen erfarenhet av hur bra de är. Jag kör med samma modell som du och svär lika mycket.
mvh Åke
Re: Motorvärmare BM 430
Postat: 6 januari 2010, 10:23
av revert
Tänk på att det finns två sorters glykol, etylenglykol och propylenglykol. Om man blandar dom två, har man visserligen kvar frysskyddet, men det går inte att mäta någon lägsta fryspunkt. Det kan även bli slam och missfärgning.
Etylenglykol är den (relativt) billigare, men giftigare. Propylenglykol är dyrare men mindre giftig. (Dock ingen hälsodryck!) Många med mig har levt i den tron att det finns en färgkod för dessa två, men det är fel. Alla glykoler kan ha vilken färg som helst och det finns ingen standard på detta.
Re: Motorvärmare BM 430
Postat: 6 januari 2010, 13:23
av VolvoBMNisse
Hej!
Jag har använt 3 liter mono-ethylenglykol och 4 liter ethylenglykol, antar att det är samma sak och inga problem att blanda dessa ?
Jag lade till ca 1 liter vatten till, så jag har ca 11 liter blandat kylarvatten, blev då ca 4 liter vatten till 7 liter glykol, vet inte vilken % halt det blev, men det kanske fungerar ändå, man kan blanda 2 delar glykol och en del vatten och få en fryspunkt på -55, det är nog ganska nära det jag har blandat, vid 50% skulle det bli 14 liter färdig kylarvätska som klarar -36, så jag kanske kan blanda i 2 liter vatten till utan problem.
Hursomhelst så ska jag i sommar spola ur hela kylsystemet ordentligt med varmvatten, byta alla slangar och termostat och fylla på ny kylarvätska, den gamla kylarvätskan som fanns i kylsystemet såg ut som äppelsaft, kanske nån miljökylarvätska som använts.
/VolvoBMNisse
Re: Motorvärmare BM 430
Postat: 6 januari 2010, 17:18
av revert
Jo, mono-etylenglykol och etylenglykol är samma sak. Kemin har ju som bekant ett eget språk, och det kan heta flera namn på samma produkt.
I äldre tider förordades det ofta att fylla kylaren och motorn med varm kaustiksodalösning, när man skulle göra rent kylsystemet. Detta kan vara något tips till sommaren. Under tiden kan du undersöka om det fortfarande gäller som "allmän rekommendation" eller om man gör på något annat sätt i dag. Jag har läst på olika forum, men då pratas det om syror i stället. Jag skulle nog föredra sodan.