Sida 1 av 1
startproblem 350 boxer
Postat: 12 november 2009, 19:08
av lillen350boxer
god kväll! jag har en bm boxer stor nalle, men den vill inte starta på startmotorn när den är kall ( inte ens på startgas), men när motorn är varm så kan man starta den på starten. alla tips vad detta kan vara är guld värt!
Mvh Jimmy
Re: startproblem 350 boxer
Postat: 12 november 2009, 19:48
av daisel
slitna ventiler, dåliga kolvringar och foder. helt enkelt slut i motorn
Re: startproblem 350 boxer
Postat: 12 november 2009, 22:19
av nisse
Hur uppkom problemet plötsligt eller smygande? Den borde tända på stargas om motorn nu inte är helt tvärslut. Att alltid starta på startgas är ju inte så bra men för att lura ut ett startproblem är gasen perfekt. finns ju lite olika slags stargaser att få tag i också, en del går inte alls på dieslar, den bästa jag vet är Motip, oie och lantmännen säljer den. prova att sprya startgas direkt i insuningsröret, lite bara, för mycket är inte bra, det kan bli tvärstopp. Det händer även att startmotorn helt enkelt går för sakta och är för svag, då blir det ingen värme eller kopression att tala om, brukar då inte ens gå med startgas. Att startmotorn går för sakta kan vara klena ledningar från batteriet. Lösa anslutningar vid startmotorn/batteriet. Startmotorn kan ha börjat dela på sig om skruvarna som är genomgående gängat upp sig. Koppla förbi huvudströmbrytaren om sådan finns, många sätter dit för klena huvudströmbrytare som ej klarar av strömrusningen då en seg kall dieselmotor skall startas, då blir de brända inuti. Startmotorn kan vara bränd eller slut i lager mm, då går det "tungt". Hur är batteriet? Öppnar/stänger ventilerna som de ska. Är det fri luftväg in genom luftrenare och insugningsröret. Skriv gärna hur det går, det är spännande.
Re: startproblem 350 boxer
Postat: 13 november 2009, 10:56
av lillen350boxer
nisse skrev:Hur uppkom problemet plötsligt eller smygande? Den borde tända på stargas om motorn nu inte är helt tvärslut. Att alltid starta på startgas är ju inte så bra men för att lura ut ett startproblem är gasen perfekt. finns ju lite olika slags stargaser att få tag i också, en del går inte alls på dieslar, den bästa jag vet är Motip, oie och lantmännen säljer den. prova att sprya startgas direkt i insuningsröret, lite bara, för mycket är inte bra, det kan bli tvärstopp. Det händer även att startmotorn helt enkelt går för sakta och är för svag, då blir det ingen värme eller kopression att tala om, brukar då inte ens gå med startgas. Att startmotorn går för sakta kan vara klena ledningar från batteriet. Lösa anslutningar vid startmotorn/batteriet. Startmotorn kan ha börjat dela på sig om skruvarna som är genomgående gängat upp sig. Koppla förbi huvudströmbrytaren om sådan finns, många sätter dit för klena huvudströmbrytare som ej klarar av strömrusningen då en seg kall dieselmotor skall startas, då blir de brända inuti. Startmotorn kan vara bränd eller slut i lager mm, då går det "tungt". Hur är batteriet? Öppnar/stänger ventilerna som de ska. Är det fri luftväg in genom luftrenare och insugningsröret. Skriv gärna hur det går, det är spännande.
tackar för svaren:D
jo de kom smygande,startmotor är ny renoverad. ventilerna har jag inte kollat än. men ska ut nu och kolla dom saker som du har skrivigt. Tack så hemskt mycket. visst ska jag skriva hur detta går:D kommer update lite senare:D
Re: startproblem 350 boxer
Postat: 18 november 2009, 12:10
av lillen350boxer
nu så har jag haft i gång den och det verkar som en avgasventil inte stänger helt, plus att de kan va med nåt med spridarna, att dom inte avger en dimma. För när han väl hoppa igång så kom de väääldigt mycket svart rök, plus att han sköt flertal gånger under start försöket. så nu blir det ut å meka vidare. bilder och update kommer i kväll:D
Re: startproblem 350 boxer
Postat: 19 november 2009, 19:47
av nisse
Om den skjuter kan det vara en ventil som inte stänger. Men låter ju nästan som en ventil som inte öppnar då kan det också smälla. Om det är en avgasventil som inte öppnar kan det smälla i insugningsröret då insugventilen öppnar, har varit med om det då en stötstång hamnat bredvid vipparmen. En annan gång hade vi en motor där kamaxeln blev nernött på en av kammarna, troligtvis härdningsfel. Då skjöt den och smällde, massor av rök vid gaspådrag. Även ventillyftarna kan ju bli nernötta....
Förresten hur är det med pump drivningen? Ser det helt ut?
Tänder den på startgasen nu?