Sida 1 av 1
Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 8 november 2009, 20:29
av 350boxer
Hej. Hjälper en kompis med en 350 Boxer. Vi gjorde ventiljustering på den, & tyckte då att det inte kommit så mycket olja till vipparmarna. Lossade hålskruven till oljeröret & där kom ingen olja alls, förutom vid fullgas då kom det endast lite lite olja. Om man lyser ner i hålet ser man ner till ena kamaxellagringen där oljan ska komma från. Är det normalt att det kommer så lite olja, eller är det något fel?
Re: Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 8 november 2009, 22:53
av tommy-BD
Hej! Det måste vara nåt som är galet, vipparmarna ska ju ha smörjning även på tomgång, annars mår den ju inte så bra av att gå torr. Har du någon oljetrycksmätare i traktorn, Kan ju vara dåligt oljetryck (dålig oljepump), eller någon oljekanal som beckat igen. Vet en bekant som köpte en traktor som det inte var bytt olja på länge, han tappade ur oljan och fyllde på med motsvarande mängd diesel och körde motorn ett tag så den fick skölja ur kanalerna. Sen vet jag inte om det är att rekomendera men den går än idag. Kan ju även vara att lagringarna är dåliga, mesta oljan läcker ut i lagren så inget blir kvar upp till vipparna, men då borde man höra lagerknack när motorn går
Mvh Tommy
Re: Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 9 november 2009, 15:08
av 350boxer
Oljetrycket är bra i motorn, inga lagerljud eller något annat onormalt. Det finns 3 st hål in i oljekanalerna på höger sida av motorn, det bakre sitter tryckmätaren ansluten, om man lossar en av dessa & kör lite på starten så kommer det väldigt mycket olja på direkten, men dessa hål tror jag sitter under kamaxeln, så oljan ska först gå till kammen sen vidare upp till vipparmarna verkar det som. Om man sen blåser med tryckluft i ett av dessa hål, så kommer ingen luft i kanalen till vipparmarna. Hur kommer oljan vidare från kammen? Är det hål borrat genom kammen, eller smörjspår i kammen eller kamlagret? Finns lite olika lösningar på detta på olika motorfabrikat.
Re: Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 10 november 2009, 09:04
av Ralle
Här är en bild på oljefördelningen:
Re: Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 10 november 2009, 10:27
av tommy-BD
Om allt är i sin ordning kan jag inte tänka mig nåt annat än att oljekanalen stockat igen, smörjningen till ram och vevlagren borde vara ok, annars hade de nog skurit redan. Kan det vara så illa att lagret i kamaxeln vridit sig så oljehålet i lagret och oljekanalen i blocket inte är mittför varann, men det kanske man ser om man kikar ner där oljeröret sitter till vipparna, eller pröva känna med en svetstråd eller liknande, kanske får dra runt motorn för hand sakta tills du känner oljekanalen. Men jag kan inte säga om smörjkanalen går genom kammen el om det är ett smörjspår i lagret el kammen. Verkar ju samtidigt lite mystiskt när det kommer olja på höga varv så helt igen kan det ju inte vara. Ett tips kan ju vara att hälla avfettning i kanalen från vipparna och låta det verka ett tag sen köra med tryckluft i hålet, vet inte men kan ju vara värt ett försök Hoppas det löser sig!
Mvh Tommy
Re: Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 10 november 2009, 14:41
av 350boxer
Ja det kan ev. ha hänt något med kamlagret, men vet ej exakt vad. Som jag skrev tidigare så kan man se kammen om man lyser ner i oljekanalen, så det övre hålet i lagret måste ju vara på rätt ställe, när man vrider motorn ser man att kammen snurrar när nere. Har även provat med en svetstråd & snurrat motorn för hand, men kan inte känna någon oljekanal i kammen iaf. Det lutar väl snart åt att montera en ytte oljeledning med en strypning upp till vipparmarna. Men det bästa är ju naturligtvis att få iordning som det ska fungera.
Re: Smörjning av vipparmar BM350
Postat: 12 november 2009, 12:44
av MFrules
Det står t o m på Ralles bild att det är skottsmörjning av ventilmekanismen. Det innebär att olja släpps på skvättvis. vet ej hur det ser ut på BM 1113 men perkins har också skottsmörjning på sina motor och där är det ett jack i kammens lageryta öppnar för oljepassage under en kort del av kammens rotation. Tror man valt detta istället för strypningar just för att slippa att dessa sätts igen. Kolla igen ned mot kammen om du ser ngt som ser ut som ett jack eller genomborrat hål i kammen när du drar runt motorn. OBS påminner om att du måste dra dra runt veven 2 varv för att kammen skall gå ett 1 varv...
MN