Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Extra oljetank 350 boxer -65
Moderator: Moderatorer
Extra oljetank 350 boxer -65
Hej.
Jag har funderat på att bygga in en extra oljetank på boxern som då ska vara ihopbyggt med ordinarie hydraulsystem.
Skulle vara tacksam om man kan få någon idé hur det kan se ut för att göra det enkelt.
\björn
Jag har funderat på att bygga in en extra oljetank på boxern som då ska vara ihopbyggt med ordinarie hydraulsystem.
Skulle vara tacksam om man kan få någon idé hur det kan se ut för att göra det enkelt.
\björn
-
Re: Extra oljetank 350 boxer -65
Du kan t e x använda en Jeppdunk..
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
som du kopplar till oljepåfyllningen via ett om byt olje lock (passar från volvo 240) , glöm int att ha dunkne på glänt när du använder hydralen bara
hej, jag
Enklare kan det inte bli..dessutom hållbart i längden!
Hej igen
tackar för tips och bilder
har fått en idé hur man kan gå till väga
tackar för tips och bilder
har fått en idé hur man kan gå till väga
Hej! Jag håller på med lite av samma sak, har svetsat ihop en tank som ska sitta bakom stolen över ordinarie tank. Främst för att får mer olja vid körning med hårdpress med balkastare (bättre kylning). Min fundering var returen från pumpen, den går ju in i ordinarie tank. Jag ska ta retuern från lastare & dubbelverkande uttag bak & köra in den i den nya tanken för att få lite cirkulation på oljan. Ska man göra samma sak med returen frånpumpen eller går det bra att överfylla orginaltanken utan att flytta reutern till den nya tanken?
Nu är systemet fyllt, det verkar fungera bra. Måste bara tömma ur å byta tätning till reglaget som spärrar lyftarmarna i uppeläge, det läcker lite olja där. Någon som ha gjort det och vet hur det ser ut?
Hej igen alla. Har kört med min extratank ett tag nu å det fungerar kanon. Efter en hel dags körning med pressen så håller oljan ca 55 grader (varmt å skönt i hytten). Enda problemet är att jag måste fixa grövre anslutning mellan original & extratanken. När det blir kallt ute så blir oljan för trögflytande för att hinna rinna ner & då svämmar det över, så vintetid har jag kopplat förbi extratanken.
Hej Väse!
Jag är lite nyfiken på din lösning eftersom jag har lite liknande funderingar. Jag har en original extra-tank liggande som jag funderar på att montera på lastartraktorn.
Har du en separat pump för lastaren eller kör du den med standard?
Vad har du för dimension på anslutningen mellan hydraulhuset och tanken?
Det där med att det svämmar över npå vintern med tjock olja har jag gått och grunnat över, det är största anledningen till att jag inte satt planerna till verket än och du har bekräftat mina farhågor... Min tanke är dock att det kan vara samma effekt som när man överfyller en tratt; luften i den nedre behållaren vill upp i den övre men möts av oljan som på vintern är extra seg... Jag funderar på hur man kan fixa en avluftning i hydraulhuset som ska mynna i toppen på extratanken så eventuell luft får gå den vägen istället.
Vad har du för funderingar på lösning?
MVH
/Marcus
Jag är lite nyfiken på din lösning eftersom jag har lite liknande funderingar. Jag har en original extra-tank liggande som jag funderar på att montera på lastartraktorn.
Har du en separat pump för lastaren eller kör du den med standard?
Vad har du för dimension på anslutningen mellan hydraulhuset och tanken?
Det där med att det svämmar över npå vintern med tjock olja har jag gått och grunnat över, det är största anledningen till att jag inte satt planerna till verket än och du har bekräftat mina farhågor... Min tanke är dock att det kan vara samma effekt som när man överfyller en tratt; luften i den nedre behållaren vill upp i den övre men möts av oljan som på vintern är extra seg... Jag funderar på hur man kan fixa en avluftning i hydraulhuset som ska mynna i toppen på extratanken så eventuell luft får gå den vägen istället.
Vad har du för funderingar på lösning?
MVH
/Marcus
Jag kör med orginalpumpen, diametern på slangen till extratanken är ungefär 22mm invändigt.
Jag tänkte prova med att göra den grövre å se om det hjälper men det blir nog inte än på ett tag, lite mycket annat som ska göras också.
Tror inte det borde bli jättemycket luft som normalt ska "upp" då det tas ungefär lika mycket olja nerifrån som det kommer tillbaka i den övre tanken..
Skriv gärna hur det går för dig
Jag tänkte prova med att göra den grövre å se om det hjälper men det blir nog inte än på ett tag, lite mycket annat som ska göras också.
Tror inte det borde bli jättemycket luft som normalt ska "upp" då det tas ungefär lika mycket olja nerifrån som det kommer tillbaka i den övre tanken..
Skriv gärna hur det går för dig