Sida 1 av 1

bm 1114

Postat: 16 september 2009, 20:53
av garret
Hej

har problem med att jag får olja på lamellerna. Tog bort svänghjulskåpan och kan inte riktigt bedöma om det skall eller inte skall sitta en vevaxeltätning där?
På alla sprängskisser etc hittar jag ingenting som pekar på en packing, men i kåpan ser det ut som det sitter något räffligt i hålet som vevaxeln kikar ut genom.
ditsvarvade eller är det rester av en packning?

Tacksam för svar.

Re: bm 1114

Postat: 17 september 2009, 22:06
av nisse
Det sitter ju någon form av tätning där. På äldre orenoverade motorer kan det sitta en filttätning i en hållare av plåt. Men det troligaste är väl att det sitter en packbox där, om det är en packbox kan man borra ett eller två hål i packboxens lodräta del (där texten står), brukar vara plåt där, akta texten med måtten om du vill beställa ny pbox på måttangivelse. Skruva in plåtskruvar i hålen, men skallen skall sticka ut en bit så du kan ta tag med en hovtång, man kan bryta mot motorn eller lägga något imellan motor och hovtång. Viktigt att man drar i skruven rakt ut. På detta sätt behöver man inte riva så mycket av motorn. Passa på att kolla lagret i svänghjulet och urtrampningslagret. Lycka till.

Re: bm 1114

Postat: 19 september 2009, 21:01
av garret
Hej och tack för tipset.

Jag fick nu rätt på problemet.

Det finns ingen packbox alls baktill. Det är svarvade spår i svänghjulskåpan som tydligen gör at det blir ett "baksug" så oljan droppar ner i tråget. vanligaste problemet att det rinner förbi är glapp i vevaxellagret eller mycket "sörja" i spåren. Så fram med stålborsten och tvätta samt kolla vevaxellagret ( som du nämde )

// Jörgen