Sida 1 av 1
Volvo BM 830S
Postat: 10 augusti 2009, 20:30
av Borghamn
Har fått problem med min BM 830S nu i början på skörden. Tröskan går klockrent fram tills dess att det är lite mera än hälften med bränsle kvar i tanken då stannar motorn på en gång utan att tappa effekt först. Sedan krävs det mycket bök och stök för att få igång motorn igen, (lufta handpumpa och fylla på bränsle)
Får man ut sugledningen om man lossar på anslutningen i botten på tanken?
Matarpumpen är det troligtvis inget fel på enligt den expetis som kollat på den. Helt membran och suger bra.
Det låter troligt att det kan vara något med sugledingen i tanken. Kan bara inte se hur det ser ut framför mig i tanken.
Men man får väl pumpa ur diseln och lossa glaset och slanganslutningen i botten på tanken och kolla om man får ut något rör.
Har nu hittat felet, ett igensatt filter som sitter mellan glaset och bränsle-ledningen, så kan gå när man slarvar med det årliga underhållet. Tack för många heta tipps som har lätt mig fram till en lösning.
Skörden är nu bärjad och när jag skriver detta regnar det som gör att dom rapsfrön som ligger i jorden kommer att gro fint. Det är inte svårt att vara en nöjd fritidsbonde, det finns några nöjda bönder.
Re: Volvo BM 830S
Postat: 11 augusti 2009, 07:30
av Ralle
Låter som sugledningen i tanken som läcker.
När nivån kommer under läckan suger den luft.
Re: Volvo BM 830S
Postat: 11 augusti 2009, 11:08
av daisel
kan vara matarpumpen med, den orkar kanse inte mata fram bränslet när det blir för lite tryck från tanken
Re: Volvo BM 830S
Postat: 11 augusti 2009, 12:20
av Ralle
daisel skrev:kan vara matarpumpen med, den orkar kanse inte mata fram bränslet när det blir för lite tryck från tanken
Kan vara... Men då borde den inte behöva luftas, bara tankas.
Dessutom borde den inte bara tvärdö, utan bråka lite innan den dör.
Men båda delarna bör kollas.
Re: Volvo BM 830S
Postat: 12 augusti 2009, 22:48
av daisel
nja den kan alt dö tvärt av de, för du blir ju filtrerna tömda på diesel vilket även ger luft
Re: Volvo BM 830S
Postat: 13 augusti 2009, 10:41
av volvo-e-najs
det borde ju va suglednngen för farfar hade samma problem på sin jd 430 men han byta tank sen löste de sig
Re: Volvo BM 830S
Postat: 13 augusti 2009, 12:03
av Ralle
daisel skrev:nja den kan alt dö tvärt av de, för du blir ju filtrerna tömda på diesel vilket även ger luft
Luft kan det inte komma in, det finns ju ingenstans det kan komma in luft!
Blir det tomt i filtrena så blir det ett undertryck där pga att det fattas både diesel och luft.
Kolla även att alla bränsleledningar, framför all på sugsidan (mellan tank och matarpump) är täta så den inte suger tjyvluft nånstans.
Re: Volvo BM 830S
Postat: 18 augusti 2009, 09:46
av orwak
Våran s800 har samma symtom vilket jag antar är matarpumpen, för de har hänt förut och då byttade vi membran och gick bra nästföljande år, men kan ju klart vara innan pumpen oxo, gåra ca en halvtimme sen dör den, antar att du har 4.154 motorn, och att lufta den för många gånger är inte bra, 1 spridarrör från lantmännen 1400 kr=neverever och få tag på pirat verkar oääääändligt jobbigt enligt alla såkallade "dieselxpert" verkstäder...
hoppas det löser sig, finns inget värre än att laga en tröska en solig blåsig dag och man vill inget annat än ut på fältet!
Mvh emil
Re: Volvo BM 830S
Postat: 18 augusti 2009, 20:40
av nisse
Jag hade ett väldigt klurigt fel på en perkins diesel en gång. Det bildades luft i bränslesystemet, motorn startade efter omfattande luftning, men så stannade den efter en stund igen. Efter mycket felsökning visade det sig vara en spridare som släpte in kompressionsgas tillbaka i bränslesystemet. Jag tror enligt din beskrivning att det nog inte rör sig om samma fel på din,ser du om det verkligen kommer luftbublor med? men jag vet vilket bestyr det kan vara att leta fel. Tänkte bara att man inte ska stirra sig blind på något. Är kanske sugledningen, bra sätt att kolla den kan vara att dra en lös slang från tank påfyllningen och till matarpumpen. Ett annat vanligt fel kan vara bajoförskruvningar som det lätt fastnar skräp i. Hur är det med bränsle filtrena? är det länge sedan de byttes?, kan bli konstiga fel med täta/rostiga filter. Tankventilationen är också viktig att kolla.