Sida 1 av 1

vevhuskompression victor

Postat: 24 juni 2009, 00:51
av Anders Victor 230
Jag har en nyinförskaffad Victor med kompression i ventilkåpan och även i röret för oljestickan. Den är är lättstartad vilket jag tycker är märkligt, ej provat vintertid. Någon som har tipps på vad som är problemet. Själv gissar jag på otäta ventiler eller kolvringar. Kan motorn ta skada av detta om jag änvänder den ändå den statar ju lätt och går skapligt (har inget att jämföra med) lite seg på gasen men tuffar på fint. Det stör mig trots allt att det ryker ur ventilkåpslocket så om det inte är en allt för stor operation skulle jag helst få detta fixat.

Postat: 25 juni 2009, 22:28
av daisel
alla victor varvar segt, pga det stor svänghjulet, hor många varr behöver du köra med starten inan den startar?

Postat: 26 juni 2009, 09:40
av Anders Victor 230
Den startar i princip omedelbart ca 3-4 varv. Kan även tillägga att när jag tar bort locket på ventilkåpan försvinner kompet i hålet för oljestickan.
Detta borde väl tyda på att det är hos någon ventil problemet sitter.

Postat: 26 juni 2009, 10:18
av volvo-e-najs
skruva itu locket och rengör det fär den får ingen luft för de´var samma på min grannes viktor :D för där sitter nånn sorts stål nät

Postat: 26 juni 2009, 10:32
av Anders Victor 230
Der röker ur locket när det sitter på plats så det kan inte vara tätt. Jag känner även puffarna med handen ovanför när locket är av, vilket för mej tyder på att avgaserna kommer denna väg.

Postat: 26 juni 2009, 20:25
av volvo-e-najs
vad luktar de för när man sprayar startgas i min t25 och t22 så rycker de igenom och kommer upp i ventilkåpan

Postat: 27 juni 2009, 10:58
av boxer
När min boxer började ryka ur oljepåfyllningslocket så skruvade jag isär det och gjorde rent nätet i den med kallavfettning (går nog med diesel också) sen oljade jag in det lite grann, efter det tog jag loss röret som sitter mellan hydralpumpen och insprutspumpen(på min motor), det är vevhusventilationen och det är där vevhusgaserna ska ut, i det sitter liknande stålnät som jag också rengjorde så nu kommer röken ut där istället :)

Kolvringar eller ventiler skulle jag också tro men hur länge man kan köra med motorn såhär vet jag inte, har dock läst någonstan om att dem som haft dessa motorer i sina båtar har satt en slang på oljepåfyllningslocket och lett ut röken ur båten..

När du ändå är igång tror jag det är samma stålnät i hydralens lock och i luftfiltret, kanske dags att rengöra?

Postat: 28 juni 2009, 10:17
av volvo-e-najs
e där inte nånn vevhusventilation i ett rör på sidan för de kan vara igensatt ja tror de sitter brevin olje stickan fast lite under

Postat: 13 juli 2009, 23:39
av SK Racing
När en motor oavsett om det är en bensin eller diselmotor vevhusventilerar så är det kolvringarna som är slitna eller ha fastnat i sina spår i kolven pga sotansamning, rost om motorn stått länge.
Även cylinderloppen slits med åren.

Är inget som påverkar motorn mer än att det går åt mer soppa och den tappar kraft ju sämmre kolvringarna blir och kör man tillräckligt länge så startar helt enkelt inte motorn pga för dåligt kompretion.

Det är alltid viktigt att en motors vevhusventilation fungerar som den ska då om den täpps eller få försämmrad funktion gör att oljan inte ventileras utan får ta emot och späds av ex-vis oförbränt bränsle som kommer ner via dom otäta cylindrana och kan orsaka lagerhaverier pga försämrad smörjning.

Även packboxarna ger upp om tryck bildas i vevhuset och då börja motorn o läcka olja och olja framtil är väl kanske inte så farligt men på kopplingen vill nog ingen ha den.

Postat: 14 juli 2009, 07:54
av Ralle
volvo-e-najs skrev:e där inte nånn vevhusventilation i ett rör på sidan för de kan vara igensatt ja tror de sitter brevin olje stickan fast lite under
Sitter under insprutningspumpen, framför oljestickan.
Anders Victor 230 skrev:Den startar i princip omedelbart ca 3-4 varv.
Kanske är lite svårt att bedöma hur många varv, men 3-4 varv låter inte som "startar i princip omedelbart".
Hur lång tid (i sekunder) tar det innan den startar?
I plusgrader alltså, inte i midvintertid"

Postat: 15 juli 2009, 21:50
av daisel
min victor, som inte är överdrivet frisk startar på sommaren utan kallstart på max 2 var går på ett med, men då startarden på så låga varv så jag kör ofta två varv med starten. prova att justera ventilerna. ventilspelet står på insuget