Sida 1 av 2
Läckage där bak
Postat: 21 juni 2009, 21:52
av boxer
Jag har en Boxer 350 -67 som läcker en del olja där bak, det är oljigt under ventilerna till lastaren dvs baksidan av höger bakaxel och där axeln är fäst i traktorn.
Innan fanns nästan ingen olja i växellådan så jag fyllde på och ungefär då började det läcka men det känns nästan som att det är från hydralen det kommer, ungefär vid ventilen med ett spår i, vad är den till för? :
Och sett framifrån, bakom banjoanslutningen sitter den:
Kan man kolla om det är transmissionsolja eller hydraloja? Finns det någon packning eller annat som är vanligt fel på en boxer? Jag tycker att jag dragit åt alla bultar och rengjort men det är inte lätt att hitta läckan, ser iaf ut att börja i toppen och rinna neråt.
Inget som är lätt att ge hjälp över internet men kom med förslag vad det kan vara och om någon har tips för hur man kan hitta läckan
Och så sitter det en liten pryl på toppen av hydraltanken, antagligen har jag ingen nytta av den men tänkte det är roligt att veta vad den är till, har sett den på en annan traktor också:
Postat: 22 juni 2009, 12:26
av Kalle
Hej
Nu kan jag inte se bilderna då de är spärrade (sitter på jobbet) men en fundering, på min boxer har jag bytt o-ringarna till lyftarmsaxeln två gånger. Det är ett inte helt ovanligt fel då axeln blir sliten eller det kommer in skit som nöter ner dem. Kommer oljan uppifrån kan det ju inte gärna vara växellådsolja för den borde läcka ut antingen vid bromsarna eller drivaxlarna. Om det är höger sida så blir det lite lättare att byta o-ringen - skruva bort de två bultarna och brickan som håller lyftarmarna ,ta av lyftarmarna. Ta av locket på hydr.tanken och skuva bort de två insexskuvarna som håller ett länkage på lyftarmen. Slå ett körnslag så du får tillbaka axeln i samma läge efteråt. Tryck/slå ut axeln till höger tills o-ringen blir synlig. Ska du även ta den vänstra så blir det lite värre för då måste antingen hö skärm av eller hydraulpaketet, (själv har jag gjort ett litet hål i skärmen för axeln så nu är det en enkel match o byta bägge.
Postat: 22 juni 2009, 17:25
av boxer
Kalle skrev:Hej
Nu kan jag inte se bilderna då de är spärrade (sitter på jobbet) men en fundering, på min boxer har jag bytt o-ringarna till lyftarmsaxeln två gånger. Det är ett inte helt ovanligt fel då axeln blir sliten eller det kommer in skit som nöter ner dem. Kommer oljan uppifrån kan det ju inte gärna vara växellådsolja för den borde läcka ut antingen vid bromsarna eller drivaxlarna. Om det är höger sida så blir det lite lättare att byta o-ringen - skruva bort de två bultarna och brickan som håller lyftarmarna ,ta av lyftarmarna. Ta av locket på hydr.tanken och skuva bort de två insexskuvarna som håller ett länkage på lyftarmen. Slå ett körnslag så du får tillbaka axeln i samma läge efteråt. Tryck/slå ut axeln till höger tills o-ringen blir synlig. Ska du även ta den vänstra så blir det lite värre för då måste antingen hö skärm av eller hydraulpaketet, (själv har jag gjort ett litet hål i skärmen för axeln så nu är det en enkel match o byta bägge.
Det kan mycket väl vara dem o-ringarna men nu får den vara som den är tills höet är intaget, vill inte skruva på den när den behövs som mest.
Postat: 24 juni 2009, 18:14
av boxer
Fungerar bilderna förresten?
Har fått skruven på bild 1 till "sänkhastighetsventilen", någon som haft problem med den eller vet hur man får den tät?
Postat: 24 juni 2009, 18:42
av Robin
ja vet inte hur det är med er andra, men ja kan inte se dom 2 första bilderna
Postat: 25 juni 2009, 17:43
av boxer
Robin skrev:ja vet inte hur det är med er andra, men ja kan inte se dom 2 första bilderna
Nu?
Postat: 25 juni 2009, 18:18
av Robin
funkar perfekt nu
Postat: 27 juni 2009, 11:01
av boxer
Har konstaterat att bl.a sänkventilen, den på bilderna läcker, måste man plocka bort allt och slipa om?
Postat: 7 juli 2009, 21:56
av nisse
Angående sänkhastighetsventilen, den är lätt att täta, sitter en o-ring under den. Bara att släppa låsningen och lirka upp ventilen, köpte o-ringen på lanntmännen (några år sedan).
Postat: 7 juli 2009, 22:02
av nisse
Kan den där prylen på toppen av hydraulpaketet vara hitch lås-spak hållare?
Postat: 8 juli 2009, 23:24
av boxer
nisse skrev:Angående sänkhastighetsventilen, den är lätt att täta, sitter en o-ring under den. Bara att släppa låsningen och lirka upp ventilen, köpte o-ringen på lanntmännen (några år sedan).
Fint, hittade låsringen så när den är borta blir det ny o-ring
Postat: 8 juli 2009, 23:26
av boxer
nisse skrev:Kan den där prylen på toppen av hydraulpaketet vara hitch lås-spak hållare?
Nää, finns ju en sådan men någon dm till höger, denna sitter på mitten, skulle i så fall vara om det suttit en annan hitch på den.
Postat: 9 juli 2009, 12:35
av Kalle
Jag undrar om den kan vara att fästa nåt i för att hålla tryckstången upplyftad när den inte används
Postat: 9 juli 2009, 21:08
av boxer
Kalle skrev:Jag undrar om den kan vara att fästa nåt i för att hålla tryckstången upplyftad när den inte används
Kan vara, nu tas den alltid bort när den inte används
Postat: 16 juli 2009, 20:20
av nisse
Kanske är den där prylen till bak-kapell fäste?