Sida 1 av 1

snabbväxel 2250

Postat: 2 juni 2009, 07:53
av zagros
Hej,
Snabbväxeln på min 2250 hoppar ur efter några minuterskörning.
Körde den på landsväg för första gången för några dagar sen. Vid minsta uppfförsbacke började den att hacka för att senare under färden hoppa av helt. Sen har jag inte vågat prova mer.

Kopplingen är bytt på den för 1 år sedan.
Kan man justera snabbväxeln?
Var kan man hitta instruktionsbok till en 2205?
Hälsningar,
Zagros

Postat: 3 juni 2009, 23:32
av Peterh
Jag antar att du menar det är i hög (direkt) läge som den slutar driva, troligen slitna lameller men kan även vara att det är för lågt oljetryck eftersom direkt läget kopplas in hydraliskt.

Kolla hur snabbväxeln fungerar i verkstadhandboken, finns att ladda ner för BM 500 (det är samma snabbväxel) på
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=477

Håller just på med renovering av snabbväxel på min 2254, men den slutade att driva på låg (nedväxlat läge) det var lagret i frihjulsdrevet som gått men även lamell kopplingen var sliten.

Tack

Postat: 4 juni 2009, 07:52
av zagros
Peterh skrev:Jag antar att du menar det är i hög (direkt) läge som den slutar driva, troligen slitna lameller men kan även vara att det är för lågt oljetryck eftersom direkt läget kopplas in hydraliskt.

Kolla hur snabbväxeln fungerar i verkstadhandboken, finns att ladda ner för BM 500 (det är samma snabbväxel) på
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=477

Håller just på med renovering av snabbväxel på min 2254, men den slutade att driva på låg (nedväxlat läge) det var lagret i frihjulsdrevet som gått men även lamell kopplingen var sliten.
Tack, jag ska kolla in boken.
Beror lågt oljetryck på mängden olja eller någon pump osv?
mvh,
Zagros

Lågt oljetryck

Postat: 4 juni 2009, 19:52
av revert
Rent generellt beror lågt oljetryck på en dålig pump, otäta ledningar, slitna lager, inre läckage etc. etc.
Men även om nivån är alarmerande låg, så att pumpen inte kan suga i sig ny olja.