Hej,
Snabbväxeln på min 2250 hoppar ur efter några minuterskörning.
Körde den på landsväg för första gången för några dagar sen. Vid minsta uppfförsbacke började den att hacka för att senare under färden hoppa av helt. Sen har jag inte vågat prova mer.
Kopplingen är bytt på den för 1 år sedan.
Kan man justera snabbväxeln?
Var kan man hitta instruktionsbok till en 2205?
Hälsningar,
Zagros
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
snabbväxel 2250
Moderator: Moderatorer
Jag antar att du menar det är i hög (direkt) läge som den slutar driva, troligen slitna lameller men kan även vara att det är för lågt oljetryck eftersom direkt läget kopplas in hydraliskt.
Kolla hur snabbväxeln fungerar i verkstadhandboken, finns att ladda ner för BM 500 (det är samma snabbväxel) på
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=477
Håller just på med renovering av snabbväxel på min 2254, men den slutade att driva på låg (nedväxlat läge) det var lagret i frihjulsdrevet som gått men även lamell kopplingen var sliten.
Kolla hur snabbväxeln fungerar i verkstadhandboken, finns att ladda ner för BM 500 (det är samma snabbväxel) på
Håller just på med renovering av snabbväxel på min 2254, men den slutade att driva på låg (nedväxlat läge) det var lagret i frihjulsdrevet som gått men även lamell kopplingen var sliten.
BM 2254 & BM T430
Tack
Tack, jag ska kolla in boken.Peterh skrev:Jag antar att du menar det är i hög (direkt) läge som den slutar driva, troligen slitna lameller men kan även vara att det är för lågt oljetryck eftersom direkt läget kopplas in hydraliskt.
Beror lågt oljetryck på mängden olja eller någon pump osv?
mvh,
Zagros
Lågt oljetryck
Rent generellt beror lågt oljetryck på en dålig pump, otäta ledningar, slitna lager, inre läckage etc. etc.
Men även om nivån är alarmerande låg, så att pumpen inte kan suga i sig ny olja.
Men även om nivån är alarmerande låg, så att pumpen inte kan suga i sig ny olja.