Sida 1 av 1

Tankgivare BM400

Postat: 1 juni 2009, 00:03
av Sweden-Viking
Hej!

Min tankgivare/mätare tíll bm 400 har gett upp .
Mätaren är fabrikat AC är det orginal?
Givaren har lindningen på reostaten nötts av på samt punka på flotören.

Vet någon tips om var man kan hitta ersättnings givare ??

Ev komplett mätare helst med orginal stuk (kromad kant)??

Tankgivare

Postat: 1 juni 2009, 14:48
av revert
Är du händig med lödkolv och elektronik?

Jag såg en gång på ett annat forum hur en klurig traktorgrävarägare hade modifierat sin tankgivare med lite modernare delar. I stället för den lindade tråden tog han kontaktraden på ett kasserat kretskort. Han sågade ur själva kontaktraden plus lite till för att kunna fästa den etc. etc. På kontaktungorna, i bakkant lödde han en DIL-krets. Så här ser dom ut:
Bild
Dom är nästan i naturlig storlek på min 19" skärm, och dom har en standardiserad delning på stiften med 2,45 mm (1/10") mellan varje stift. Många kretskortkontakter har även den delningen.
DIL-kretsar finns i ett stort antal utföranden, även täta och kemikaliebeständiga, som det blir frågan om här. Mellan varje stift är det ett visst motstånd och det blir ju detsamma som en lindning med tråd om man kopplar det rätt. Släpkontakten ligger mot kretskortkontakterna. Det blir kanske lite större steg mellan Ohmvärdena än vad trådlindningen hade, men det kanske man har överseende med efter en tid. Men det går ju att välja en med många stift och små steg mellan Ohmvärdena.

Bilden på DIL-kretsarna har jag lånat ur ELFA-katalogen, och dom visar bara hur dom ser ut. Rätt värde etc. etc. måste du leta upp själv.

tankmätare

Postat: 1 juni 2009, 16:07
av Kalle
Hej
Skroten är ett tips. Ett annat är Biltema som säljer tankmätare, både lösa givare och mätare. Om det går att matcha en sådan givare med BM-instrumentet blir ju så klart en annan fråga. Men det är ju en del av nöjet med sådana här tingestar, att man får klura lite själv :wink:

Tankgivare

Postat: 1 juni 2009, 21:39
av revert
Mät om du har någon spänning fram till givaren. Max spänning skall motsvara den aktuella batterispänningen. Den kan vara lägre om det är en modernare traktor. T.ex. 10 volt. Volvo har så i bilarna från och med 140-serien. Om traktorn och bilarna är jämnåriga, kan man misstänka paraleller i tekniken.

Motståndet i givaren brukar ligga mellan 250 Ohm ner till 25 Ohm. Detta är vanligt i givare i dagen bilar och även fritidsbåtar.

Postat: 20 juni 2009, 15:20
av Sweden-Viking
För fabrikat AC-Mätare verkat det vara följande ohm värden för tankgivaren, som jag mätt på min lite trasiga.

:idea:
0 ohm vid tom tank
och ca= 50 ohm vid full tank.??
:?:

Fick tag på en hel flottör från en liknande tankgivare.

Lödde ihop de trasiga trådarna, men det verkar också som släpkontakten har för dåligt tryck, har mixtrar lite med den får se om den funkar i längden.

Hoppas någon med hel tankgivare kan bekräfta dessa värden.