Sida 1 av 2
Topplock
Postat: 27 april 2009, 22:23
av Erik
Hej, har fått oljeläckage från toppen på min Bison då jag kör den riktigt varm. Kan det räcka med en efterdragning av topparna?Att tänka på?
Postat: 28 april 2009, 21:21
av nisse
Ja: Man bör alltid efterdra bultarna i toppen. När motorn är varm,Släpp loss endast en bult ca 1/2 varv drag sedan med moment, sedan nästa och nästa. Släpp aldrig loss alla samtidigt vid efterdragningen, en i taget. Lycka till.
Postat: 29 april 2009, 05:52
av ake64
Jo det stämmer ju att man ska efterdra en ny toppackning, men din är gammal gissar jag.
Som jag ser det kan du inte förstöra något så prova en efterdragning men jag tror inte det kommer att hjälpa. Däremot är chanserna rätt goda att det inte är värre än att din packning är dålig så det borde räcka med att byta den.
Postat: 29 april 2009, 17:11
av daisel
instämmer med ake64. snygg bison di har föressten
Postat: 30 april 2009, 23:07
av Erik
Hej och tack för svaren. Ja det är gamla packningar så dom kanske borde bytas.Var har dom bra pris på dessa?
Ska köra hem sista timmerlasset i morgon. Vi får hoppas den håller.
Postat: 1 maj 2009, 20:32
av daisel
ska du byta packning så antar jag att du ändå ska ta en hel sotningsats, (avgas,insug,termostat,topplock-packning) så går dom på 1200kr hos
www.oie.se , men du behöver ju två. jag tycker att du ska slipa ventilerna när du ändå har isär det , det gör mer nytta än man tror
Postat: 2 maj 2009, 08:44
av nisse
När det bara är fråga om olja som kommer ut behöver du oftast inte byta packningarna, prova att bara efterdra bultarna. Men en topprenovering är aldrig fel om motorn är svårstartad eller så.
Postat: 2 maj 2009, 21:31
av daisel
jag tycker att om man lyfter en topp så ska den renoveras, även om traktorn inte är svårstartad så mår den bäst av det
Postat: 2 maj 2009, 23:12
av nisse
Man lyfter inte av toppen vid efterdragning av bultarna, bara släpper en bult ca 1/2 varv sedan momentdrar den, sedan nästa och så vidare....
Brukar gå att dra åt mycket mer än det 1/2 varv du släppte bulten.
Topplock skall alltid efterdragas efter varmkörning. Att tänka på är att en topp kan ej renoveras hur många gånger som helst. Skall ej göras i tid och otid. Är motorn svårstartad eller det var länge sedan renovering kan man ta ett kompressionsprov för att se värdena.
Postat: 3 maj 2009, 22:59
av Erik
Nej svårstartad är den aldrig, kan hoppa igång även på ett mycket klent batteri där knappt motorn går runt. Bonn som jag körde timmer ifrån blir lika impad varje gång han ser Bison i rörelse, " den röker ju ingenting" brukar han säga, och nu gick det ändå bra tungt.
http://i492.photobucket.com/albums/rr29 ... /Vr025.jpg[/img]
Postat: 4 maj 2009, 10:42
av Henrik.S
Då verkar det som en topp renovering inte är aktuellt, byt packningar och du har en traktor i många år till framöver
Postat: 4 maj 2009, 20:15
av daisel
japp bytt packningen ( det räcker nog med att byta den som läcker). så har du en fantastisk traktor länge till.
Postat: 4 maj 2009, 20:50
av nisse
Det är ju bara olja som kommer ut, endast då motorn är riktigt varm, själva oljetrycket är ju inte så högt. Alltså är det en minimal springa, oljan försör ju inte packningen som varm kompressions-gas gör, så packningen är det nog inet fel på. Har själv "efterdragit" flera olje-läckande toppar som genast efter åtdragning slutat läcka olja. Så varför inte börja med det enklaste och billigaste sättet? Man behöver inte ens släppa ut kylvattnet mm.
Postat: 6 maj 2009, 21:23
av daisel
det kanse kan gå, men risken fins alltid att pakningen skjuter vid sämsta tilfälle om man inte byter den, en topppackning som läcker olja är ofta ett täcken på att den är dålig
Postat: 6 maj 2009, 22:29
av nisse
Visst är det alltid bra att byta topppackning, men topplockspackningen skjuter inte på grund av ett litet oljeläckage ut från motorn,oljetrycket är ju bara några få bar. Att det läcker beror på att packningen kanske ej fick rätt moment då den drogs fast eller att den inte moment drogs efter varmkörning. Det är större risk att packningen skadas då den inte är rätt åtdragen Det händer ju att topplock behöver planas för att bli täta, men då oftast gällande kompressionen och så är det tydligen inte i detta fallet, då motorn för övrigt går och startar perfekt. Finns ju ett mekanlacks-trix för otäta toppar som man kanske inte bör rekomendera andra.....